Waardoor zijn de Red Bull-pitstops in de Formule 1 nu zo traag?
We hebben de eerste race van de Formule 1 achter de rug in Bahrein, en hoewel Max Verstappen-fans vast een nare race hebben ervaren, viel er ook iets anders op: de pitstops zijn traag. Voor alle teams, maar vooral de verschuiving van Red Bull valt op.
Een conclusie die meteen te trekken valt na de eerste race in Bahrein is dat dit seizoen bijzonder interessant gaat worden. Zo reed de Alfa van Bottas snel weg van de tegenhangers (moest ‘ie uiteindelijk wel voor knokken) en doet Haas met ‘KMag’ ineens mee om de punten. Zelfs de Alpine’s van Ocon en Alonso pakten punten en de McLaren blijkt veranderd te zijn in een langzame schildpad.
Red Bull van pitstop-koning naar nummer 5
Toch zijn het vooral de pitstops die in het oog springen. Snelle teams zoals bijvoorbeeld Red Bull laten hier dure seconden liggen. Red Bull, dat het officiële wereldrecord heeft voor de snelste pitstop ooit (1,82 seconden), was het met een vijfde plek (en achtste plek individueel) verre van rap met de wisseltijden.
Dat is op een aantal punten te verklaren. Alle teams moeten zichtbaar wennen aan de nieuwe auto’s. Hoewel er tijdens deze race an sich weinig gekloot werd in de stops, is het overduidelijk dat (ondanks veel oefenen) de crew nog geen gevoel heeft met de nieuwe banden. Ze zijn dan ook een stuk zwaarder en groter geworden met 23 kilogram. Daarnaast hebben de auto’s nu ook wieldoppen gekregen, wat de wissel nog trager maakt.
De top 10 pitstops in Bahrein
Toch is de vraag te stellen: waarom is het snelste pitstop-team ter wereld nu middelmatig? En daar valt vooralsnog geen touw aan vast te knopen. Het is niet zo dat de teams niet kunnen oefenen.
De wissel is wellicht het meest strategische onderdeel van de race en (als je niet uitvalt met twee Red Bulls) is een kans op een overtake meteen verkeken als dat niet snel genoeg gaat. De snelste stop van Red Bull was afgelopen weekend 2,62 seconden, en dat is flink trager dan de 2,33 van Ferrari, die dan ook de wedstrijd wist te winnen. McLaren was sneller met een wissel van 2,31 seconden, maar goed, dan moet je ook de punten pakken, wat niet het geval was. The Honey Badger en Landinho zijn niet vooruit te duwen in hun skelters.
Max Verstappen versus Mercedes
Red Bull en Max Verstappen-fans, niet getreurd: Mercedes was nog trager. Met George Russells wissel van 3,27 seconde mogen we best spreken van traag. En dat kan het team dit seizoen nog wel eens de kop kosten als ze niet strak blijven oefenen. Slechts één team was nog langzamer: Haas. Maar als je een veteraan als Kevin Magnussen achter het stuur stopt na het vertrek van Mazepin, pak je ineens toch een vijfde plek.
Met andere woorden: dit seizoen gaat uitpuilen van de verrassingen. Nieuwe auto’s, nieuwe coureurs, nieuwe banden, nieuwe circuits. Voor fans van de algehele sport wordt elk raceweekend fantastisch.