Pijnlijk! Tesla’s grote trots verslagen door BMW, Audi en Mercedes
Het meest gehoorde argument om een Tesla te kopen, is natuurlijk de elektrische aandrijflijn. Toch heeft het merk van Elon Musk nog een aantal pijlen op zijn boog. Een belangrijke daarvan is de futuristische AutoPilot. Dankzij dit systeem hoef je als bestuurder nog maar amper wat te doen. Maar hoe goed is deze functie eigenlijk? Euro NCAP zocht het uit.
Euro NCAP is een onafhankelijke non-profitorganisatie die de veiligheid van auto’s test. Dit doen zo op alle mogelijke manieren. Hun veiligheidsbeoordelingssysteem is de standaard geworden om aan te geven hoe veilig een auto is. Voorheen waren deze tests vooral gericht op hoe de auto zich hield bij ongelukken, maar tegenwoordig kijk Euro NCAP naar veel meer dan alleen de welbekende crashtest.
AutoPilot van Tesla krijgt krappe voldoende
Zo heeft het bedrijf onlangs onderzoek gedaan naar rijhulpsystemen. Dit zijn hulpmiddelen die je moeten behoeden voor ongelukken. Dankzij deze geavanceerde systemen kan een auto bijvoorbeeld zelf remmen of uitwijken om zo een ongeluk te voorkomen. Bijna alle moderne auto’s zijn tegenwoordig uitgerust met dit soort systemen. Het bekendste voorbeeld is de AutoPilot van Tesla.
Dit systeem van Elon Musk gaat nog een stuk verder. Waar bij veel merken deze systemen bedoeld zijn om je te ondersteunen, kan een Tesla veel meer. Dankzij de AutoPilot zijn de auto’s van Tesla al bijna volledig zelfrijdend. Toch krijgt de Tesla Model 3 van Euro NCAP een score van slechts twee bolletjes. Dat is pijnlijk vooral omdat de geteste modellen van Audi, BMW en Mercedes wel de hoogste haalbare score van vier bolletjes kregen.
De techniek is niet het probleem
Dat heeft overigens niets te maken met de techniek. De Tesla Model 3 scoort namelijk 95% als het gaat om de zogenaamde Safety Backup. Dit zijn de systemen die ervoor moeten zorgen dat je geen ongelukken krijgt. Collision Avoidance is hier een belangrijk onderdeel van en op dat punt krijgt de Tesla Model 3 de hoogste haalbare score.
De Audi Q8, BMW 3 Serie en Mercedes GLE scoren met respectievelijk 84%, 90% en 89% minder hoog dan de Tesla Model 3. Toch kregen de Duitse deelnemers de hoogte mogelijk eindbeoordeling en moeten de Amerikanen het met de helft doen. Dit is omdat Euro NCAP ook naar Assistance Competence kijken. Hieronder vallen de rijhulpsystemen zoals adaptive cruise control en lane-assist, maar ook in hoeverre de bestuurder betrokken is bij het rijden.
Vooral dat laatste punt zorgt ervoor dat Tesla een krappe voldoende krijgt. Audi, BMW en Mercedes scoren allen 78% of hoger. De Model 3 komt niet verder dan 36%. Dat heeft niets te maken met de adaptive cruise control en lane-assist. Op dat punt scoort de Tesla zelfs beter dan de concurrentie uit Duitsland. Euro NCAP is alleen onverbiddelijk wanneer het gaat om de betrokkenheid van de bestuurder. De AutoPilot van Tesla betrekt de bestuurder totaal niet bij het rijden en scoort zelfs nul punten op het gebied van Driving Collaboration.
Klik hier voor de resultaten van de Euro NCAP rijhulptechnologieën test.
EuroNCAP is onverbiddelijk
De AutoPilot van Tesla wordt door de Euro NCAP dus gestraft voor wat dit systeem uniek maakt, namelijk dat je als bestuurder niks meer hoeft te doen. Voor veel mensen is dit een droom, maar de testorganisatie ziet dit juist als een gevaar. Doordat de Tesla al het werk uit handen neemt, heeft de bestuurder een vals gevoel van veiligheid. Hij of zij let niet meer op en vertrouwt volledig op de systemen.
Volgens Euro NCAP is dat gevaarlijk en moet een systeem ervoor zorgen dat bestuurders ook zelf blijven opletten. Veel merken doen dit door de bestuurder te verplichten om het stuur vast te blijven houden. Tesla doet dit niet. Zo bleek ook uit onderzoek na een dodelijk ongeval met een Tesla. De bestuurder had gedurende de 37 minuten dat de AutoPilot aanstond slechts 25 seconden het stuur in handen gehad. Volgens toezichthouders waande de bestuurder zich zo veilig dat hij zelf helemaal niet meer oplette.
Tesla AutoPilot in potentie de nummer 1
Zo legt de AutoPilot van Tesla het, ondanks dat deze technisch gezien supérieur is, af tegen de concurrentie. Dat is pijnlijk, maar ook eenvoudig op te lossen. Met een aantal updates kan Tesla de grootste kritiekpunten aanpakken. Wanneer het bedrijf dit doet, zal het ongetwijfeld de hoogst mogelijke score krijgen en zelfs de huidige kampioenen uit Duitsland onttronen.
Lees ook: Model S crasht met Autopilot tegen stilstaande politieauto