Phatfour is de bruutste Nederlandse e-bike: in gesprek met de makers
Phatfour is een elektrische fiets van Nederlandse makelij, die het straatbeeld op dit moment hard aan verrijken is. Hoe is deze designparel tot stand gekomen? Dat vroegen we aan oprichters Pieter van Beusekom en Daan Valk.
Pieter van Beusekom, Daan Valk en Mels van Hoolwerff waren na een biertje onderweg naar huis toen ze werden ingehaald door een oude man op een elektrische fiets. Dat is even lachen natuurlijk, maar het zette het drietal ook aan het denken: waarom is er eigenlijk niets aantrekkelijks voor onze generatie? De drie Amsterdamse vrienden, die een passie voor voertuigen en design delen, namen plaats achter de tekentafel om de Phatfour te ontwerpen. Het resultaat is een dikke elektrische fiets met een design dat doet denken aan een oude motorfiets.
Het ontstaan van de elektrische fiets Phatfour
Het verhaal van Phatfour begint in de garage van Mels, waar het drietal al motoren ombouwde tot caféracers en auto’s een vette upgrade gaven. “In eerste instantie wilden we voor onszelf een elektrische fiets ontwerpen en bouwen”, vertelt Daan. “Dat is een beetje uit de hand gelopen. We kregen op straat in Amsterdam zoveel reacties toen het eerste prototype af was. Dat gaf ons het zetje om het serieus aan te gaan pakken. We zijn toen het eerste prototype gaan optimaliseren.”
De Phatfour is een elektrische fatbike in retro-stijl, oftewel een e-bike met dikke banden. Trambaan-proof, wel zo handig in de grote stad. Het model doet een beetje denken aan een oude motorfiets en dat is niet toevallig. “We hebben verschillende inspiratiebronnen, waaronder de motorfiets Simplex uit 1906”, verklaart Daan. Toen het eerste prototype af was, hebben de jongens zelfs de nabestaanden van de oprichters van Simplex opgespoord om meer te weten te komen over de oude motorfiets.
Twee verschillende modellen
Model FLB is de originele Phatfour. “We hebben die gemaakt voor de Nederlander, die over het algemeen wat langer is dan iemand uit een ander land”, zegt Pieter. “Naar het Tesla-principe hebben we de FLB doorontwikkeld naar de FLS. Dit is een wat lager model voor mensen die wat jonger of minder lang zijn. Soms vinden langere mensen de FLS ook gewoon lekkerder fietsen. De elektrische fiets zit dan als een lowrider.”
Zelf heeft hij overigens nog één van de eerste modellen. “De eerste vijftig frames hebben we zelf nog één voor één staan buigen en lassen. De eerste buigmachine was nog een handmatige buigmachine, waarbij je letterlijk aan de muur moest hangen om die buiging te maken.”
“Achteraf lijkt dit verhaal heel romantisch, maar in werkelijkheid stonden we op vrijdagavond half twaalf nog frames te lassen, omdat we alledrie nog een andere baan hadden”, vult Pieter aan. “De enthousiaste reacties van mensen als ze ‘m kregen, gaf dan weer onwijs veel voldoening. Ik vind het echt kicken dat ik ook nog één van die eerste modellen heb.”
Inmiddels groeit het bedrijf zo hard dat ze een team van tien man hebben, en zijn de vrienden fulltime bezig met Phatfour. “Dat Geraldine Kemper inmiddels onze ambassadrice is en bondscoach Ronald Koeman op de Phatfour fietst, is een mooie bevestiging van buitenaf dat er een merk staat waar we trots op kunnen zijn”, zegt Daan.
Nederlands vakmanschap verpakt in een e-bike
“Het is tof dat we ons ontwerp nu regelmatig terugzien op straat”, vertelt Pieter. “Maar het is vooral gaaf dat je met een bedrijf impact kan maken. Op het gebied van duurzaamheid, maar ook maatschappelijk. Onze fietsen worden namelijk helemaal in Nederland geproduceerd. Met het Nederlands vakmanschap onderscheiden we ons echt van andere aanbieders.”
“Het zorgt er ook voor dat we de kwaliteit kunnen waarborgen”, voegt Daan toe. “Bovendien kunnen we pijnpunten die we horen van onze klanten snel doorvoeren in de productie. Momenteel zijn er bijvoorbeeld veel opties om je fiets te personaliseren. Van een slotbak voor je hangslot tot een kinderzitje. Maar je kunt ook kiezen voor een verlengd zadel, zodat je er met z’n tweeën op kan.”
Dromen voor de toekomst zijn er genoeg. “Ik verwacht dat de elektrische fiets in Nederland en Europa nog een vlucht zal nemen. We zijn steeds meer op zoek naar een duurzame manier van bewegen, en we ontdekken dat we de middellange afstanden goed kunnen overbruggen op een elektrische fiets. Ik doe er met mijn Phatfour even lang over van Aalsmeer naar Amsterdam als dat ik met de auto in de file sta.”
Uiteindelijk willen de drie een nieuwe categorie mobiliteit aanwakkeren binnen Nederland, Europa en misschien nog wel daarbuiten. “We willen mensen een duurzamer alternatief qua vervoer aabieden. Dat hoeft niet alleen te blijven bij elektrische fietsen”, vertelt Pieter. Jongens om in de gaten te blijven houden dus!
De e-bike is verkrijgbaar vanaf 2.290 euro. Op de website van Phatfour kun je je eigen elektrische fiets samenstellen. Eerst uitproberen? Boek dan een proefrit.
Lees ook: E-bike etiquette: 5 do’s en don’ts op een elektrische fiets