Oudste Volkswagen Golf-occasion is verrassend goedkoop pareltje
Hiep hiep, hoera! De Volkswagen Golf mag vandaag (29 maart) vijftig kaarsjes uitblazen. We gingen op zoek naar de iconische, eerste generatie van de hatchback en die blijkt nu een verrassend goedkope occasion te zijn.
De Volkswagen Golf kwam in 1974 op de markt en is uitgegroeid tot een grootheid in autoland. Gedurende zijn inmiddels 50-jarige productierun zijn er maar liefst 37 miljoen exemplaren uit de fabriek gerold. Daarmee staat het model in de top drie best verkochte auto’s ooit. Alleen de Toyota Corolla en (de in Noord-Amerika razend populaire) Ford F-150 overtreffen de Duitse gezinsauto.
Oudste Volkswagen Golf Mk1 als occasion
Vandaag de dag staat de achtste generatie Volkswagen Golf bij de dealer. Op het vlak van comfort, techniek, luxe en veiligheid heeft de Duitse hatchback in die vijftig jaar tijd grote stappen gezet. Toch weet-ie de oer-Golf niet te overtreffen op het gebied van charme en uitstraling. Het simpele ontwerp met ronde koplampjes, hoekige neus en old-school interieur dat zoveel nostalgie opwekt zal door strenge (veiligheids)eisen nooit meer geëvenaard worden. Wil je daar nog van genieten, dan zal je een oudje op de kop moeten tikken.
Op verkoopsite Gaspedaal staat momenteel geen model uit 1974 te koop en ook niet uit 1975, 1976 of 1977… Het is dit exemplaar uit 1978 dat zich de oudste Volkswagen Golf-occasion van ons land mag noemen. Hoewel dit exemplaar nog geen 50 jaar is, betreft het wel een (verrassend betaalbare) Mk1. Deze eerste generatie Golf werd pas in de jaren tachtig vervangen door de tweede generatie van de hatchback.
Iconische oldtimer als betaalbare tweedehands auto
Deze oude Golfjes zijn inmiddels erg geliefd en dus zou je verwachten dat het model erg prijzig is. Toch is de oudste Volkswagen Golf-occasion van ons land dat niet. De verkoper vraagt slechts 3.949 euro voor de tweedehands auto. Uiteraard heeft dat wel een reden. Zo betreft het een geïmporteerd exemplaar en lijkt het Golfje hier en daar geplaagd te worden door roest. Wel stelt de verkoper dat de bodemplaat hard is, oftewel: vrij van roest.
Het vermogen van de échte Tesla-oprichters die Elon Musk wegpestte
Daarnaast zijn eerder al ‘het voorfront en de zijschermen vervangen’, zo schrijft de verkoper van de occasion. Het kan goed zijn dat roestvorming ook hiervoor de aanleiding was. Er is overigens meer gebeurd aan de Volkswagen Golf. “De auto heeft de afgelopen jaren groot onderhoud gehad, waarbij de carburateur is gereviseerd.” Ook de distributieriem van het 1.1-liter viercilindertje is vervangen, evenals het olie- en luchtfilter, de waterpomp en de wiellagers.
Geen wegenbelasting en apk
Door zijn leeftijd betaal je (net als bij deze dikke G-Klasse) geen wegenbelasting meer voor de occasion. Ook de apk-plicht is vanaf 2028, als dit exemplaar ook 50 jaar wordt, verleden tijd. Al met al een iconische oldtimer die je voor een habbekrats op de kop tikt. Zeker vergeleken met de twee andere (en iets nettere) exemplaren uit 1978 die voor 9.450 euro en 15.000 euro worden aangeboden.