Nucleaire explosie aan reacties op Nolan-film Oppenheimer
Oppenheimer, de nieuwe blockbuster van Tenet-regisseur Christopher Nolan, is in première gegaan in Parijs. Kan de dramafilm zich met Barbie meten? De eerste reacties zijn binnen.
Op respectievelijk 19 en 20 gaan Barbie en Oppenheimer in première in Nederland. Twee grote blockbusters, waartussen het contrast bijna niet groter had kunnen zijn. De een gaat over de uitvinder van de atoombom, de ander over een speelgoedpop. Iets waar zowel de studio’s als de bioscopen slim op inspelen: veel locaties hebben een double feature op de planning staan, waarbij je dus beide films achter elkaar kunt gaan zien.
Barbie versus Oppenheimer
Komisch, leuk, maar zijn ze ook de moeite waard? Beide films hebben een sterrencast waar je U tegen zegt, en een filmbudget en marketingcampagne waar vele honderden miljoenen dollars in worden gestoken. Maar dat garandeert helaas niet dat het eindproduct ook goed uitpakt.
Dat Greta Gerwig met Barbie in de roos gaat schieten werd eerder deze week al duidelijk, nadat de film zijn wereldwijde première achter de rug had. De eerste reacties op die film waren overwegen positief. Van de sets en de kostuums tot het acteerwerk van vooral Ryan Gosling: critici zijn vooralsnog laaiend enthousiast.
Bijzondere première
Nu is ook Christopher Nolans Oppenheimer in première gegaan. Tof detail: de film maakte om een bijzondere reden zijn wereldwijde debuut in het negentig jaar oude Grand Rex Theater in Parijs.
Dat is namelijk de enige bioscoop die in 2000 Memento wilde laten zien, de film waarmee Nolan doorbrak. Dat de regisseur specifiek die bioscoop koos om Oppenheimer voor het eerst te laten zien, is dan ook een schitterend gevalletje ‘de cirkel is rond’.
Eerste reacties van critici
Allemaal leuk en aardig, maar wat vonden de aanwezige critici ervan? We kunnen je direct geruststellen: ook in het geval van Oppenheimer is men diep onder de indruk. De bijna drie uur durende dramafilm wordt door critici een “gedurfde” en “spectaculaire” prestatie genoemd. Sterker nog, The Los Angeles Times noemt Oppenheimer “misschien wel Nolan’s meest indrukwekkende werk tot nu toe.”
Daarbij stipt journalist Kenneth Turan een punt aan dat we vaker terug zien komen bij andere critici: dat Nolan dit keer zijn bekende visuele bombast balanceert met “één van de deepest character dives in de recente geschiedenis van Amerikaanse cinema.” Dat diepgaande en emotionele component is niet altijd het sterkste kant van zijn werk.
Echte recensies afwachten
Afijn, je kunt hieronder een verzameling van eerste reacties checken. De film gaat dus op 20 juli in premiere in de Nederlandse bioscopen. In Amerika kan men vanaf 21 juli naar Oppenheimer. Ergens op of vlak voor die data kun je dan ook de eerste volledige reviews verwachten, en daarmee ook een Rotten Tomatoes-score. Eerste reacties zijn bijna altijd een stuk positiever dan de uiteindelijke recensies, maar alles wijst erop dat Christopher Nolan echt een pareltje af gaat leveren. Wordt vervolgd!
#Oppenheimer left me stunned: a character study on the grandest scale, with a sublime central performance by Cillian Murphy. An epic historical drama but with a distinctly Nolan sensibility: the tension, structure, sense of scale, startling sound design, remarkable visuals. Wow
— Matt Maytum (@mattmaytum) July 11, 2023
Christopher Nolan’s #Oppenheimer is truly a spectacular achievement, in its truthful, concise adaptation, inventive storytelling and nuanced performances from Cillian Murphy, Emily Blunt, Robert Downey Jr., Matt Damon and the many, many others involved —- some just for a scene.
— Lindsey Bahr (@ldbahr) July 11, 2023
Totally absorbed in OPPENHEIMER, a dense, talkie, tense film partly about the bomb, mostly about how doomed we are. Happy summer! Murphy is good, but the support essential: Damon, Downey Jr & Ehrenreich even bring gags. An audacious, inventive, complex film to rattle its audience
— Jonathan Dean (@JonathanDean_) July 11, 2023
I was skeptical, but Oppenheimer has stuck with me since seeing it last week. Yes, it's 3 hours, but in a dense-Scorsese way and the last 20 minutes (why Emily Blunt clearly took the role) bring its three narrative threads to a moving conclusion. (1) pic.twitter.com/dEC4hLlYiF
— Gregory Ellwood – The Playlist 🎬 (@TheGregoryE) July 11, 2023
https://twitter.com/robbiereviews/status/1678888929846521856?s=20
OPPENHEIMER is…incredible. The word that keeps coming to mind is "fearsome." A relentlessly paced, insanely detailed, intricate historical drama that builds and builds and builds until Nolan brings the hammer down in the most astonishing, shattering way.
— Bilge Ebiri (@BilgeEbiri) July 11, 2023
A sign that French audiences loved #Oppenheimer is that they stayed in front of the Grand Rex theater long after the film ended to debate about it!
— Elsa Keslassy (@ElsaKeslassy) July 11, 2023