De opmerkelijke gebitseisen voor piloten bij Defensie
Wie na het ontdekken van het pilotensalaris bij Transavia heeft besloten vlieger te willen worden, moet het meetlint en de spiegel er nog maar eens bij pakken. Voor piloten – en dan met bij Defensie – gelden namelijk enkele opmerkelijke toelatingseisen. Check alvast even je gebit!
We hebben het hier inderdaad niet enkel over de gesteldheid van je ogen. Dat je als commercieel piloot sublieme ogen moet bezitten kan sowieso al mythe worden afgedaan. Hoewel je niet kleurenblind mag zijn, zijn brillen of lenzen wel toegestaan bij de KLM Flight Academy en mag je zelfs met oogafwijkingen van +5 tot -6 aanmelden. ‘Bij een afwijking groter dan -6 is deelname aan de opleiding eventueel mogelijk’, voegt de luchtvaartmaatschappij daar nog aan toe.
Opmerkelijke toelatingseisen voor piloten
Opvallender zijn de eisen die aan je lichaamsbouw worden gesteld. Ben je bijvoorbeeld kleiner dan 157,5 centimeter of langer dan 203 centimeter, dan kun je bij de KLM Flight Academy niet terecht. Je moet natuurlijk wel goed in de pilotenstoel kunnen passen. KLM is overigens nog coulant. Wie graag via een opleiding van L3Harris piloot wil worden, mag zelfs niet langer dan 191 centimeter zijn. Daarmee vallen veel Nederlanders af. Volgens het CBS is 21 procent van de Nederlandse mannen langer dan 190 centimeter.
Aan piloten bij Defensie worden nog strengere eisen gesteld. Logisch, want een F-35 of F-16 besturen is andere koek dan een cityhopper heen en weer vliegen. De straaljagers zijn serieuze gevechtsvliegtuigen. Zo kan een F-35 bijna 2.000 kilometer per uur halen, waarbij het ruim een halve kilometer per seconde aflegt.
Als piloot bij de Nederlandse Luchtmacht moet je tussen de 167 en 194 centimeter lang zijn. Ook bij Defensie geldt dat je een bril of lenzen mag dragen, al kun je met een oogafwijking groter dan -3 en +2 een baan als straaljagerpiloot wel op je buik schrijven.
Het gebit van een piloot bij Defensie
Toch wordt ook op minder voor de hand liggende lichaamseisen gecontroleerd, denk bijvoorbeeld aan je gebit. Een wortelkanaalbehandeling gaat wat lastig als je op uitzending bent in lastig bereikbaar gebied, zo legt woordvoerder Tom van Hout van Defensie uit in een gesprek met Manners.
Hoewel in de handleiding militair keuringsreglement te lezen valt dat ook het gebit nog goed gecontroleerd dient te worden, maakt tandheelkundig onderzoek – in tegenstelling tot enkele jaren geleden – niet meer standaard onderdeel uit van de keuring bij Defensie. Echter, zo vertelt Van Hout, voor een rol als piloot bij de Luchtmacht geldt nog wel een gebitscontrole.
‘Als je rijk wil worden, werk je beter niet als piloot in de luchtvaart’
Dental FIT wordt de keuring genoemd, wat staat voor fysieke inzetbaarheid test. Maar waarom mag je met kanariegele tanden niet achter de stuurknuppel van een straaljager stappen? “Als piloot ervaar je flinke drukverschillen. Stel dat je een gaatje hebt ergens in je gebit, dan kan de lucht daarin zich tijdens het vliegen uitzetten en zo op de zenuw drukken”, verklaart Van Hout in een ophelderend antwoord.