Dit is de échte actieradius van de best verkochte EV in Nederland
De Tesla Model Y is wereldwijd niet alleen de bestverkochte nieuwe EV, maar zelfs het bestverkochte model van de totale automarkt. Toch klopt de opgegeven actieradius van de elektrische auto niet helemaal, zo blijkt uit een nieuw onderzoek.
De praktijkrange van elektrische auto’s wijkt geregeld af van de opgegeven actieradius. Een nieuw onderzoek van verkoopplatform Recurrent Auto maakt dat nog maar eens pijnlijk duidelijk.
‘Actieradius Tesla Model Y 55 procent kleiner’
Het bedrijf verzamelde data van ruim 12.000 Tesla’s. Daaruit blijkt dat bij een buitentemperatuur lager dan het vriespunt slechts 45 procent van de geclaimde actieradius overblijft. Tussen de 20 en 30 graden Celsius is dat zo’n 60 procent. Opmerkelijk, aangezien Tesla’s te boek staan als EV’s met een grote range.
Het is echter wel belangrijk om te vermelden dat de praktijkrange hier vergeleken wordt met de Amerikaanse EPA-schatting. Een andere dan de WLTP-meetmethode die wij hier gebruiken. Bij beide methoden worden elektrische auto’s uitvoerig getest, maar bij de WLTP-meetmethode test EV’s ook in uitdagendere omstandigheden.
Slechte meetmethode
De voorheen gebruikte NEDC-test was zo inaccuraat dat de WLTP-meetcyclus is ontwikkeld door de EU. Deze methode is nauwkeuriger, maar nog altijd niet perfect. In de praktijk kun je onder normale omstandigheden uitgaan van zo’n twee derde van de opgegeven WLTP-range.
Dat de actieradius van de Tesla Model Y afwijkt van de kilometers die de EV in de praktijk kan halen, was te verwachten. Dit probleem zul je bij elke elektrische auto tegenkomen. Buitentemperatuur, rijstijl, airco, verwarming en wielformaat hebben allemaal invloed op de range.
Model Y presteert juist goed
Kun je uit dit onderzoek opmaken dat de Tesla Model Y uitzonderlijk slecht presteert? Nee, het laat vooral zien dat de verschillende meetmethoden nog niet perfect zijn. Een kritiekpunt dat volgens de onderzoekers wel toe te wijzen is aan de Model Y, is dat de geschatte actieradius op het dashboard geen rekening houdt met de buitentemperatuur. Take notes, Elon.
Weet dit voordat je een roadtrip begint met een elektrische auto
Uit een uitvoerige test tijdens koud weer van onze collega’s van Autovisie blijkt zelfs dat de Tesla-range juist meer dan keurig is. ‘De Model Y RWD kwam met z’n sportieve banden en 19-inch wielen tot 338 kilometer, wat gezien de betrekkelijk kleine bruikbare accucapaciteit van circa 58 kWh een uitstekende prestatie is. Onder deze omstandigheden een verbruik van 17 kWh per honderd kilometer noteren is en blijft ongeëvenaard voor zo’n grote auto.’