Succesvol ondernemen: 5 tips uit de podcast Pioniers met Ginny Ramkisoen
“Ondernemen is risico’s nemen. Hoe groter het risico, hoe meer kans op groot succes!,” zegt creatief ondernemer Ginny Ramkisoen. In de podcast Pioniers, gemaakt in opdracht van whiskymerk Glenfiddich, gaat ze in gesprek met de Nederlandse hoogvliegers van nu. Wat zijn de do’s en don’ts voor succesvol ondernemen?
Duizendpoot en ondernemer Ginny Ramkisoen mocht voor Glenfiddich haar eigen podcast maken: Pioniers. Als iemand ervaring heeft met ondernemen, is zij het: ze werkt als creatief consultant, schrijft columns, maakt schilderijen, helpt andere mensen met het uitgeven van hun bestsellers en schrijft tussen de bedrijven door zelf ook nog een boek.
In haar podcast gaat ze wekelijks in gesprek met succesvolle ondernemers, zoals Michiel Muller van Picnic, de 23-jarige sterrenchef Dani Hoefnagels en Hans Ober van TicketSwap. Speciaal voor Manners deelt Ginny 5 gouden tips die haar bijbleven uit de interviews. Want hoe doe je dat nou: mega-succesvol worden met ondernemen?
1: Ondernemen is aan de slag gaan
Selma Seddik is oprichter van Instock, het eerste restaurant dat kookt met producten die worden gered van verspilling. In Pioniers zegt ze: “Natuurlijk is het goed om je plan eerst op te schrijven. Maar als je echt wil ondernemen, moet je het van papier halen en daadwerkelijk testen. Maak een prototype of probeer je eerste klant binnen te halen.” Aan de slag gaan, dus.
Steven Borghouts van het platform Homies Foundation is het daarmee eens: “Het woord zegt het al: je moet iets gaan ondernemen. Maak die eerste stap en test of je idee werkt.”
2: Wees eigenwijs
Ginny over wat haar opviel tijdens de gesprekken voor Pioniers: “Er zullen er altijd mensen zijn die vertellen hoe het beter kan, maar als ondernemer moet je juist naar jezelf luisteren en leren om zelf beslissingen te maken.”
De keuzes die je maakt als je gaat ondernemen, zijn de keuzes die ervoor gaan zorgen dat je iets geweldigs ontwikkelt. In jezelf geloven, is dus cruciaal. Nog een tip van Ginny: “En wees een beetje eigenwijs.”
3: Ondernemen is in oplossingen denken
Eén ding hebben de ondernemers in Pioniers van Glenfiddich volgens Ginny gemeen. “Ze zijn allemaal een goede ondernemer zonder dat ze het zelf doorhebben. Het zijn allemaal mensen die ergens een bepaalde behoefte zien, creatief zijn en in oplossingen denken.” Ze ondernemen dus niet omdat ze per se willen ondernemen, maar omdat ze in een bepaalde behoefte of ‘gat in de markt’ springen.
In eerste instantie vond Ginny zichzelf ook geen typische ondernemer: “Totdat ik me realiseerde dat ik altijd ondernemend bezig ben geweest met mijn creatieve impulsen. Zo vulde ik een gat in de markt op met mijn platform Vacature via Ginny, door vacatures naar social media te brengen.”
4: Accepteer dat niet alles meteen goed gaat
Ook bij de succesvolle jonge ondernemers die in Ginny’s podcast aan het woord komen, ging echt niet alles in een keer goed. Ze liepen tegen verschillende problemen aan en velen hadden tijdens het opzetten van hun bedrijf last van de coronacrisis.
Ginny: “Ze laten zien dat ze ondanks tegenslagen en afwijzingen toch doorgaan. Zo richtte Terry Groenen het inclusieve modellenbureau ‘Inbetween Models’ op, nadat ze als model veel afwijzingen had gehad. Ze was te slank voor curvy modellen en te zwaar voor een catwalk model, maar zette dit om in iets positiefs. In de podcast vertelt ze over hoe ze met haar agency nu modellen helpt die ‘afwijken’ van de rest.”
5: Wees geduldig
Een van de meest vernieuwende ideeën vindt Ginny de Homies Foundation van Steven Borghouts. “Hij koppelt bestaande communities aan iemand die hulp nodig heeft en maakt zo sociale impact. Een heel tof en vernieuwend idee.”
Steven vertelt in de podcast dat succes niet altijd is wat je op YouTube of social media ziet. “Niet elke ondernemer is in één nacht succesvol geworden. Heb een beetje geduld.”
Podcast: Pioniers
Wil je meer weten over ondernemen en ben je op zoek naar inspiratie? De podcast Pioniers van Glenfiddich kun je via deze link gratis beluisteren op Spotify. Hierin gaat Ginny elke week in gesprek met ambitieuze ondernemers die binnen hun vakgebied vernieuwend bezig zijn. De podcast is een idee van Glenfiddich, dat dat al sinds de oprichting in 1887 aan het pionieren is in de wereld van whisky. Door nooit stil te zitten, constant te kijken naar nieuwe kansen en steeds de vraag ‘Where Next?’ te stellen, werd het merk bekend met onder meer ‘s werelds meest bekroonde Single Malt Scotch Whisky. Precies de mindset die de ondernemers uit de podcast Pioniers ook hanteren.