In gesprek met de schepper van deze betaalbare offroad Porsche
Het zogeheten overlanding is een hype in de autowereld. SUV’s en pick-ups worden op de oprit omgebouwd tot offroad machines, waarmee je dagenlang in de wildernis kunt vertoeven. Deze opvallend betaalbare Porsche Cayenne heeft dezelfde behandeling gekregen. Manners sprak de man die deze wagen eigenhandig verbouwde.
Een Porsche Cayenne onder handen nemen klinkt als gekkenwerk. Klop aan bij een Porsche-dealer, en je komt er gauw achter dat je zelfs voor de basisversie ruim een ton kwijt bent. Gelukkig zijn er ook goedkopere opties.
Porsche Cayenne is enige betaalbare offroader
Ben je niet vies van een ouder exemplaar, dan is er veel aanbod. Eerder schreven we al dat de eerste generatie Cayenne tegenwoordig vaak als goedkope occasion te vinden is. “Opvallend genoeg waren veel andere opties boven mijn budget toen ik deze Porsche Cayenne twee jaar geleden kocht”, vertelt eigenaar Geno Foster tegen Manners.
Voor het overlanden zijn auto’s zoals de Jeep Wrangler of Toyota Landcruiser veel gangbaarder. Maar juist het feit dat de Cayenne unieker is, trok de Amerikaanse Foster aan. Volgens hem was de Porsche Cayenne niet alleen excentrieker en goedkoper, de SUV was ook nog eens opvallend goed in het terrein.
De Porsche Cayenne heeft een low range-modus, een differentieel dat je vast kan zetten, vierwielaandrijving, een natuurlijk ademende 4.8-liter V8 én de luxe van een Porsche. Geen gekke combi. Toch ben je er daarmee nog niet. Om je Cayenne te verbouwen tot de monsterlijke offroader die de Amerikaan ervan gemaakt heeft, is meer nodig. Bloed, zweet en tranen. Oh, en een beetje geld.
10.000 dollar
Toch valt het ons mee hoeveel spaarvarkens Foster heeft stukgeslagen voor zijn gewaagde project. Hij schat rond de 10.000 dollar kwijt te zijn geweest aan de ombouw en het onderhoud. Klinkt als een hoop geld, maar elke autoliefhebber weet dat de kosten van extreme projecten zoals deze al gauw uit de klauwen lopen. In dat opzicht is 10.000 dollar nog bescheiden. Wel heeft de eigenaar het geluk gehad af en toe een sponsordeal te kunnen regelen.
Voor het geld kreeg de Amerikaan overigens een hoop terug. In de afgelopen twee jaar is de Porsche Cayenne verhoogd en voorzien van speciale draagarmen, 17-inch velgen met gigantische offroadbanden, extra verlichting en op maat gemaakte bumpers.
‘Dagelijkse auto vol avontuur’
Sindsdien heeft Foster tal van avonturen meegemaakt met de brute Porsche Cayenne. “Elke keer offroaden in deze auto is een avontuur an sich. Mijn favoriete plekken zijn het ruige Sedona, gelegen in Arizona en het Californische natuurpark Anza-Borrego.”
Maar Foster gebruikt de Porsche Cayenne voor meer dan alleen offroaden. “Het is mijn dagelijkse auto!” Het is dus geen garage queen die slechts af en toe wordt uitgelaten, en dat kunnen wij waarderen. Dat zorgt er wel voor dat hij elke dag fronsende blikken veroorzaakt op straat. ‘Ik wist niet dat die dingen konden offroaden’, ‘je bent gek’ en ‘is dat een Porsche?’, zijn opmerkingen die Foster geregeld hoort.
Smacht jij ook naar alle aandacht die je met zo’n offroad Porsche Cayenne krijgt? Dan zal je eerst een tweedehandsje moeten vinden. “De Cayenne is een geweldig platform waarmee je bijna overal kan komen. Bovendien kan je ervaren hoe het is om een Porsche te rijden voor weinig geld.
Goed onderhouden occasion
Zorg er alleen wel voor dat je je huiswerk doet en een occasion vindt die goed is onderhouden.” Maar als je er een hebt gevonden, kan het project beginnen. “Ik zou anderen zeker aanraden ook zo’n project te beginnen. Het is het helemaal waard.”
Meer interessante content zien? Volg dan zowel Geno Foster als Manners op Instagram.