Dit kost het dus als de NS tien nieuwe treinen koopt
Van auto’s, en dan met name betaalbare occasions, weten we ongeveer wat we ervoor neer moeten leggen. Maar wat kost een een nieuwe trein? Of beter gevraagd: wat kosten de tien nieuwe intercity’s van de NS?
We verklappen vast dat je met het salaris van een conducteur bij de NS geen trein kunt rijden. Althans, als eigen vervoersmiddel. We weten überhaupt niet of dat mag, maar we dwalen af.
Tien nieuwe treinen voor 150 miljoen euro
De vraag komt niet uit het niets. De Nederlandse Spoorwegen (NS) bestellen namelijk nog tien extra Intercity’s Nieuwe Generatie (ICNG), bovenop de 99 al eerder bestelde treinen. Daarmee is ruim 150 miljoen euro gemoeid, bevestigt een woordvoerder van de spoorvervoerder na berichtgeving in het Algemeen Dagblad.
Tot nu toe ontving de NS van de eerder gekochte treinen nog maar zestien exemplaren van fabrikant Alstom. De eerste nieuwe intercity’s op het spoor vertoonden ook nog verschillende “kinderziektes”, zoals onterechte remmeldingen, die waarschijnlijk pas later dit jaar zijn opgelost. Toch heeft de NS vertrouwen in de nieuwe trein, benadrukt de woordvoerder. Volgens hem komt ook uit prognoses naar voren dat er nog meer van deze treinen nodig zijn.
Meer comfort en snelheid
“De levering duurt langer dan gewild. Dat is heel vervelend”, zegt hij. Maar dat had onder meer te maken met leveringsproblemen van materialen. “We zijn blij dat we de bestaande bestelling hebben kunnen uitbreiden.” Volgens de woordvoerder is het “een comfortabele trein voor de lange afstand die snel op kan trekken en op hoge snelheid kan rijden”.
Het is de bedoeling dat de laatste van deze intercity’s uiterlijk in 2026 worden geleverd. Alstom is gevraagd om de extra treinen ook geschikt te maken om van en naar Duitsland te rijden. De NS heeft nog meer nieuwe treinen in bestelling. In december 2022 werd er namelijk ook een contract getekend voor zestig nieuwe toestellen van de Spaanse treinfabrikant CAF. Dit betreft een nieuwe generatie dubbeldekkers. De productie start dit jaar en de NS verwacht de eerste van deze nieuwe treinen in 2028 op het spoor.
Dan maar een trein van LEGO
Een eigen trein lijkt niet een realistische optie. Dan maar eentje van LEGO, zoals deze prachtige Orient Express, een klassieker vol details.