Exclusief kijkje: deze Tesla-killer hoef je niet op te laden
Een elektrische auto die je niet op hoeft te laden: maak kennis met de Nio ET7, een elektrische Tesla-killer die Europa komt veroveren. Onze collega Sjors kreeg de auto van dichtbij te zien.
Zeker nu auto’s halve computers zijn geworden, gebeurt er een hoop in China. De Chinese startups en overnames vliegen je als autoliefhebber om de oren, en dan hebben we het nog niet eens over de absurde kopieën van westerse automodellen die daar rondrijden.
Nio: de nieuwe Tesla?
Samen met Autovisie waren we deze week aanwezig op IAA 2021, een grote autobeurs in München. Ook daar was China goed vertegenwoordigd, zoals je in de video onderaan dit artikel kunt zien. Autovisie-redacteur Sjors ten Tije maakte een rondje langs alle opvallende Chinese start-ups en nieuwe automodellen.
Één van de opvallendste aanwezige merken was Nio, een Chinese startup die in 2014 is opgezet als de nieuwe Tesla. Sindsdien heeft de fabrikant maar liefst 150.000 auto’s uitgeleverd.
Nio ET7 naar Europa
Die rijden nu nog daar rond, maar binnenkort komt Nio ook naar Europa. Nog dit jaar begint de start-up met het leveren van de ET7, een flinke elektrische sedan. De 680 pk-sterke elektrische sedan is voorzien van een batterijpakket van 70 of 100 kWh.
Dat moet een actieradius van zo’n 500 tot 700 kilometer opleveren. Volgend jaar wil het merk in China al een solid state-batterij van 150 kWh gaan leveren. Hun claim? Een bereik van 1000 kilometer.
Allemaal leuk en aardig, maar dat zijn vrij stoffige specificaties.
Niet opladen maar swappen
De reden dat we het hier überhaupt over de Nio ES8 hebben, is de manier waarop je de elektrische auto op kunt laden. Of, beter gezegd: niet kunt opladen.
Het ambitieuze automerk werkt namelijk aan eigen swapping stations. Daar wordt je batterij door robots automatisch vervangen, zodat je meteen weer verder kunt rijden met een geheel opgeladen batterijpakket. Het hele proces duurt niet veel lange dan ouderwets tanken: zo’n drie minuten.
Dat plan klinkt als een Elon Musk-achtig toekomstbeeld, een futuristische belofte waar we de komende tien jaar nog niks van gaan merken. Onderschat echter niet het doorzettingsvermogen van dit soort Chinese techbedrijven. In China zijn er de afgelopen jaren al vier miljoen batterijen op de hierboven beschreven manier vervangen.
Geen toekomstmuziek
Nio wil ook een netwerk met swapping stations in Europa uit gaan rollen. Dat netwerk zal complementair zijn aan de reguliere manieren van snelladen en AC-laden. Dat blijft gewoon mogelijk.
Je kunt in de stations zelfs kiezen met wat voor soort batterij je verder wilt rijden. Nio levert namelijk ‘battery as a service’, een leaseconstructie voor de batterij. Je betaalt dus naar gebruik, waarbij het niet uitmaakt of je met een 70 of 100 kWh-batterij verder wilt rijden.
En Nederland dan?
Klinkt tof, maar helaas is er ook semi-slecht nieuws. Nio durft nog niet te zeggen of het naar Nederland komt. De aanwezige Nederlandse journalisten mochten tijdens de IAA wel al kennismaken met de ET7, en de auto rijdt volgend jaar al in Duitsland rond. Naar verwachting zal Nio dan ook ergens eind volgend jaar of in 2023 Nederland komen veroveren.
Qua prijskaartje kun je op een prijs van zo’n 60 tot 70 duizend euro rekenen. Of je alvast moet beginnen met sparen, kun je ontdekken in de onderstaande video van Autovisie. Zij hebben de ambitieuze plannen van Nio al van dichtbij verkend.