Nike lanceert ambitieus NFT-platform voor virtuele sneakers
Maak kennis met .Swoosh, een gloednieuwe web3-platform van Nike waar je binnenkort virtuele sneakers kunt kopen, verkopen en nog veel meer. Pijnlijke mosterd na de maaltijd of de toekomst van (virtuele) mode?
Na initiële hype is de NFT-markt dit jaar vrijwel volledig ingestort, en afgelopen week ging één van ’s werelds grootste cryptobeurzen failliet, met alle gevolgen van dien.
.Swoosh: Nike lanceert NFT-platform
Gelukkig is er na al dat slechte nieuws nu ook hoop. Er is namelijk een redder gearriveerd, een messias, vanuit een onverwachte hoek. Nike heeft namelijk .Swoosh gelanceerd, een gloednieuw platform waarop het kledingmerk virtuele sneakers, kleding en accessoires kan gaan verkopen. Ja, we hebben het hier over NFT’s.
Mosterd na de maaltijd? Wellicht, het ligt er maar net aan wie je het vraagt. De metaverse en NFT’s zijn afhankelijk van wie je spreekt een trieste, uitgedoofde hype uit het verleden of juist de toekomst van… alles. Hoe dan ook geeft Nike in ieder geval niet op. Met .Swoosh wil het merk een actieve web3-community opbouwen voor de lange termijn. Fans zullen er uiteindelijk toegang kunnen krijgen tot exclusieve events, samenwerken met Nike’s eigen ontwerpers aan nieuwe producten en zelfs vervolgens kunnen verdienen aan de verkoop van virtuele producten.
Grootse digitale ambities
Klinkt vaag, maar gelukkig vat de baas van Nike Virtual Studios het nog even voor ons samen: “Het wordt een plek waar onze community samen kan komen en samen met ons de toekomst kan creëren”, aldus Ron Faris. “Je kunt virtuele Nike-producten verzamelen, ruilen en flexen. Je kunt naar evenementen in real life gaan met je token-gated virtuele creaties.”
Oké, dat hielp niet echt, maar de digitale ambities van Nike zijn desalniettemin groot. Faris zorgde er de afgelopen jaren voor dat de SNKRS-app van het kledingmerk uitgroeide tot een belangrijke omzetbron. Begin dit jaar richtte hij voor het merk de Nike Virtual Studios op, een losstaande divisie van het bedrijf die de opdracht heeft om het merk te vertalen naar de wereld van NFT’s, web3 en het metaverse. Want ja, ook in de digitale wereld van Mark Zuckerberg wil je er natuurlijk goed uitzien.
Voorzichtige beta
Voor .Swoosh werkte Nike samen met het team van RTFKT, een NFT-startup die Nike eind vorig jaar overnam. De ambities zijn dus groot, maar voor nu begint het platform kleinschalig. Je kunt er enkel op inloggen via je webbrowser, op je telefoon of desktop. Er is geen app, en er is nog geen mogelijkheid om met andere gebruikers te chatten. Sterker nog: .Swoosh is nog in beta. Enkel gebruikers die Nike zelf selecteert krijgen toegang.
Je kunt jezelf wel alvast op de wachtlijst zetten. Ben je één van de gelukkigen? Dan kun je een eigen .Swoosh domein aanmaken, bijvoorbeeld Manners.swoosh. Dat is jouw eigen digitale plekje in Nike’s metaverse, waar anderen onder andere jouw collectie aan virtuele sneakers kunnen bewonderen. Het klinkt als vergezochte science-fiction, maar het kledingmerk heeft er alle vertrouwen in.
Virtuele sneakers met fysieke extraatjes
Vooralsnog verkoopt Nike nog niks via het platform. Dat gaat pas in januari gebeuren, met een eerste virtuele collectie. Dan kunnen gebruikers met hun bankpas of creditcard afrekenen, net zoals wanneer je echte sneakers koopt, waarna hun aankopen op de blockchain worden genoteerd. Virtuele items kunnen door Nike bovendien gekoppeld worden aan events of producten in de echte wereld. Denk bijvoorbeeld aan een pre-order voor een toekomstige fysieke sneaker, die je alvast een virtuele versie oplevert. Of een festival waar je enkel binnen komt als je een bepaalde NFT van Nike hebt.
Verder blijft het merk nog vrij vaag over wat er allemaal op .Swoosh gaat gebeuren, dus het blijft vooral een kwestie van afwachten. Niet alleen wat je er als consument kunt gaan vinden, maar vooral ook of het platform enige tractie gaat krijgen. Als iemand weet hoe je verzamelgekte kunt aanwakkeren, dan is Nike het wel. Maar wellicht is de huidige staat van de NFT-markt zelfs een te grote drempel voor de sneakerboer.
Zelf verdienen aan Nike’s succes
De belofte klinkt echter fascinerend. Komende lente kunnen gebruikers bijvoorbeeld op .Swoosh hun eigen virtuele producten gaan creëren, om vervolgens zelfs een deel van de omzet te krijgen wanneer Nike ze opneemt in officiële productlijnen. Een soort LEGO Ideas, maar dan virtueel, in de metaverse.
Ook zullen de virtuele sneakers en andere items uiteindelijk gedragen kunnen worden buiten .Swoosh. Dat is immers de grote belofte van web3 en het metaverse: dat jij straks in de web3-versie van Fortnite je kersverse digitale Air Force 1’s kunt dragen.
Lange adem
Maar voor nu, zegt Faris, wil Nike het bewust rustig aan doen: “We gaan niet meteen spullen verkopen”, legt hij uit. “We willen echt voorzichtig en attent zijn in hoe we de gemeenschap uitnodigen.”
Het is duidelijk dat Nike niet snel wilt scoren met .Swoosh. Het merk kiest duidelijk voor de lange termijn. Of het platform gaat slagen, gaan we de komende jaren ontdekken. Je kunt de ambities en updates van .Swoosh volgen op het officiële Instagram-account of via een blog op Medium. Wordt vervolgd!