Nike-sneakers gespot op Nederlands schilderij uit 17e eeuw
Heeft Nike zijn swoosh-logo gejat van Ferdinand Bol? Inspecteer dit schilderij van de Hollandse meester uit 1652, met verdachte sneakers.
Zo af en toe spot een bezoeker van een museum iets in een oud kunstwerk dat gemaakt lijkt te zijn door een tijdreiziger. Zo kwam eind onlangs het schilderij The Expected One (Die Erwartete) uit de 18e eeuw in het nieuws, omdat een vrouw een smartphone in haar handen zou hebben.
Portret van een 8-jarige jongen door Ferdinand Bol
Maar voor de Nike-sneakers reizen we verder terug in de tijd, een eeuw om precies te zijn. In 1652 schilderde Ferdinand Bol het schilderij Portret van een 8-jarige jongen. Dit werk was ruim 200 jaar in privébezit van een Engelse familie, maar ging in 2015 plotseling in de verkoop.
Uiteindelijk is het schilderij voor veel geld verkocht aan de National Portrait Gallery in Londen, waar het nog steeds te bewonderen is. Verschillende bezoekers wezen museummedewerkers gekscherend op de schoenen die er met aardig wat fantasie uitzien als Nike-sneakers, waarna het museum er zelf een Twitter-post aan wijdde.
Sorry, geen Nike-sneakers
De jongen op het schilderij is Frederick Sluysken, een achterneef van Elisabeth Dell, de vrouw van Ferdinand Bol. Het jochie draagt geen Nike-sneakers, maar schoenen met spiegaten, het witte gedeelte dat op het logo van de Amerikaanse sportfabrikant lijkt. De stompe schoenneuzen en lintjes aan de broekspijpen vormden de modegrill in de jaren 50 van de 17e eeuw. Tijd voor een revival, zouden we zeggen.
Ferdinand Bol died #OnThisDay in 1680.
Currently on loan to us, his charming 'Portrait of Frederick Sluysken' depicts the son of a wine merchant.
Take a closer look at his shoes and you might spot what looks like a more 'modern' detail. Can you see it? https://t.co/XKAnpg4DT8 pic.twitter.com/pg6lStyuzG
— National Gallery (@NationalGallery) August 24, 2022
Naast de schoenen valt de deftige kleding van het jongetje op. De knopen van gouddraad en de akertjes (kwastjes onder de kraag) waren in de 17e eeuw alleen weggelegd voor kinderen uit de rijkste koopmansfamilies. Daarnaast is op dit Nederlandse schilderij duidelijk te zien dat Frederick Sluysken niet doopsgezind was. Doopsgezinden droegen namelijk geen wijde hemden of linten onderaan hun jasjes en gebruikten minder knopen.
Waarom deze kleding relevant is? Kinderkleding werd in die tijd volgens de laatste mode gemaakt. En gezien kinderen snel groeien, helpt kleding bij de datering van een schilderij. Lees hier meer over Portret van een 8-jarige jongen van Ferdinand Bol. Terug naar het nu: check deze top 5 sneakers van afgelopen week, inclusief de nieuwe Nike Air Force 1 ‘citroen’.