Video: 5 redenen om (niet) de Volkswagen ID. Buzz te kopen
Volkswagen introduceert de Volkswagen ID. Buzz. Volgens het merk is dat de hedendaagse variant van het legendarische hippiebusje. We namen hoogstpersoonlijk een kijkje, filmden de boel en legden het nieuwe busje naast de T1.
Hoe verhoudt de EV zich met de T1, waarop het elektrische busje is gebaseerd? We reden naar Hamburg voor de introductie van de ID. Buzz en namen de proef op de som.
Vijf redenen om de Volkswagen ID. Buzz te omarmen
Je gaat de Volkswagen ID. Buzz toch automatisch vergelijken met T1. Hieronder de samenvatting van de video in tekst.
1. Milieuvriendelijk
De Volkswagen ID. Buzz heeft in tegenstelling tot de T1 een groene aandrijflijn. Het model heeft een elektromotor met een vermogen van 204 pk (150 kW) en 310 Nm aan koppel. Deze wordt van elektriciteit voorzien door een 77 kWh accupakket, waarmee je zo’n 420 kilometer aan actieradius haalt. Ook het interieur is milieuvriendelijk. In tegenstelling tot de andere auto’s uit de ID-familie is het interieur geheel vormgegeven zonder (dierlijk) leer.
2. Nieuwe techniek
Midden op het dashboard staat een 10 of 12 inch infotainmentscherm waarmee je kunt navigeren, je favoriete muziek kunt afspelen, et cetera. Dit heeft de oude T1 niet. Maar goed, als je van vintage houdt, gaat dit argument natuurlijk niet op.
3. Veiligheid
Een groot probleem met de oude Volkswagen T1 is de kreukelzone. Je benen zitten bij de klassieker achter een dun stalen plaatje, zonder goede bescherming. Dit is in de ID. Buzz een stuk beter.
Naast een kreukelzonde kan de auto zelfs inhalen zonder dat je zelf het stuur aanraakt. Is er ruimte naast je op de snelweg en doe je het knipperlicht aan naar links, dan zal de bus zelf inhalen.
4. Charmes
Maar voor alle veiligheid en features moet je natuurlijk wat inleveren. De meeste Volkswagen T1-bezitters hebben er eentje vanwege het guitige retro-design. Hoewel Volkswagen wat designelementen heeft proberen toe te voegen uit de T1, lijkt de Buzz niet echt op de cultheld en heeft het voertuig al helemaal niet de vibes van een hippiebusje.
5. Geen onbeperkt rijbereik
Als je de ID. Buzz bijvoorbeeld als camper gaat gebruiken, is het niet mogelijk om in een keer door te rijden naar Zuid-Frankrijk. Onderweg zal je toch enige tijd moeten stoppen om te laden. Aan de DC-snellader laadt hij weliswaar van 0 naar 80 procent in ongeveer een half uur tijd, maar met de oude Volkswagen T1 ben je sneller bij het tankstation weg.
Meer informatie vind je hier.