Deze gloednieuwe Renault kost slechts 5.300 euro
De Dacia Sandero is met een prijskaartje van 16.700 euro de goedkoopste nieuwe auto van Nederland. Toch kan het een stuk goedkoper, zo bewijst Renault met de Kwid.
De Renault Kwid verscheen in 2015 op de markt als kleine hatchback en is qua formaat vergelijkbaar met de Dacia Spring. Het autootje oogt modern en is zelfs van enkele ‘luxe’ features voorzien.
Nieuwe auto voor 5.300 euro
We zeggen ‘zelfs’, omdat dat niet vanzelfsprekend is. De Renault Kwid werd in 2015 aangeboden voor zo’n 3.400 euro. Nee, we zijn geen nulletje vergeten. Reden dat jij nog nooit van deze auto gehoord hebt, is dat het een auto voor de Indiase (en later Braziliaanse) markt betreft. De prijzen zijn dan ook omgerekend. Vandaag de dag kost de instapversie 469.500 Indiase roepie, omgerekend zo’n 5.300 euro. Dat is nog minder dan de goedkoopste elektrische auto ter wereld kost.
“Voor Indiërs is het hebben van een auto een enorme sociale prestatie”, vertelt Laurens van den Acker *in een gesprek met Manners. Hij is hoofdontwerper bij Renault en we spraken hem tijdens de IAA in München. “We hebben die Kwid als een kleine SUV ontworpen, want als het je lukt om van een brommer naar een auto te gaan, dan moet-ie wel een beetje status hebben.”
Features van de Renault Kwid
Ondanks het (voor ons) extreem kleine prijskaartje willen Indiërs wel het gevoel hebben dat zij in iets bijzonders rijden. Ze hebben het immers tot een auto geschopt. Om die reden is de Kwid zowaar voorzien van 13 of 14 inch wielen, waarmee de auto een ooglijk voorkomen heeft. Verder vind je aan boord een digitaal instrumentarium en een touchscreen op de middenconsole. Pure luxe in deze prijsklasse.
Onder de motorkap ligt een 1.0-liter driecilinder benzinemotortje dat er 68 pk en 91 Nm uit perst. Goed voor een verbruik van slechts 1 op 22. De Renault Kwid weegt slechts 1.164 kilogram, dus erg veel gewicht hoeft de motor niet vooruit te trekken.
Nul sterren behaald tijdens crashtests
Nu vraag je jezelf ongetwijfeld af waarom deze goedkope auto niet in Nederland bij de dealer te krijgen is. Om zo’n goedkope auto te kunnen fabriceren, worden op andere vlakken kosten bespaard. Een van die vlakken is veiligheid. Bij crashtests van de Global NCAP wist de auto geen enkele van de vijf sterren te halen.
Deze betaalbare occasion is een schier onverwoestbare hybride
“De Renault Kwid zou in Europa nooit geleverd kunnen worden vanwege zijn lage veiligheidsscore”, vertelt Van den Acker. “En dan kun je vragen: ‘waarom in India wel?’, maar voor hen is het enige alternatief om met vijf personen op een brommer te zitten. Vergeleken daarmee is een Renault Kwid lang zo gek nog niet.”