Nieuwe Kia EV5 is elektrische auto half zo duur als Tesla Model Y
Kia timmert hard aan de weg als het gaat om elektrische auto’s. Na de succesvolle Niro EV en EV6, komen de Koreanen in 2025 met de Kia EV5, waarvan het prijskaartje half zo groot is als die van een Tesla Model Y. Hmm, hoe zit dat?
Er is een hele stoet betaalbare elektrische auto’s in aantocht. Denk aan deze 6 goedkope EV’s die de komende jaren ons wegennet zullen versieren, maar ook de nieuwe, elektrische Renault Twingo, die het Franse automerk in 2026 voor minder dan 20.000 euro op de markt wil brengen.
Kia EV5 half zo duur als een Tesla Model Y?
Dat is vergelijkbaar met de prijs die je voor de nieuwste EV van Kia betaalt. Dat is half zoveel als een Model Y in Nederland kost. Maar hoe kan dat? De nieuwe Twingo is immers een zeer compact autootje, terwijl de Kia EV5 qua formaat te vergelijken is met elektrische auto’s zoals de Volkswagen ID.4.
Toch koop je de instapversie al voor minder dan 20.600 euro… in China. Dat is de adder onder het gras. Prijzen in Europa zijn nog niet bekend, maar inmiddels is wel duidelijk geworden voor hoeveel geld de Kia EV5 in China op de markt verschijnt. Toch is dat, ook in China aanzienlijk goedkoper dan een Tesla Model Y, die je daar omgerekend pas vanaf een kleine 34.000 euro oppikt.
Subsidie voor de elektrische auto uit Korea
Helaas zeggen de Chinese prijzen niet heel veel over het bedrag dat wij voor de Kia EV5 zullen moeten neertellen. Belastingen, verschil in uitvoeringspakketten en de concurrentiepositie spelen mee in de prijsstelling. Vermoedelijk gaan de prijzen van de EV5 en Model Y veel dichter bij elkaar liggen. Met een beetje geluk hangen de Koreanen er in Nederland een prijskaartje van minder dan 45.000 euro aan, zodat kopers in aanmerking komen voor de EV-subsidie, die volgend jaar verrassend hoog is. Ter vergelijking: De Tesla Model Y koop je in Nederland vanaf 44.990 euro.
Goed, bij ons gaat de Kia EV5 dus niet half zoveel kosten als de Model Y, maar dat neemt niet weg dat het een verkooptopper kan worden. Andere elektrische auto’s van Kia zoals de Niro EV en EV6 doen het namelijk goed, en ook aan het ontwerp zal het niet liggen. De EV5 voert dezelfde designtaal als de nieuwe (en zeer grote) EV9, die je nu bij de dealers vindt. Velen lijken de unieke uitstraling van dat model te waarderen.
Wat weten we van de nieuwe EV?
In tegenstelling tot de EV6, wordt de Kia EV5 standaard een voorwielaandrijver en is vierwielaandrijving een optie. Met zijn lengte van 4,62 meter, breedte van 1,88 meter en hoogte van 1,72 meter is de Kia EV5 een stuk kleiner dan de EV9. Verder valt er over de specificaties van het model nu nog niet veel te zeggen.
In Korea tref je bij de instapversie een 58 kWh-accupakket en in de Long Range-variant een 81 kWh-accu. Of wij Europeanen dezelfde keuze krijgen is nog afwachten. In China is de Long Range-versie namelijk voorzien van een grotere 88 kWh-batterij. Er is dus nog veel onduidelijk, maar zeker is dat er een interessante nieuwkomer zijn opwachting maakt.