Honda onthult de accuboormachine onder de elektrische scooters
Manners reisde deze week af naar Honda’s R&D-centrum in Frankfurt. Hier presenteerde het merk niet alleen drie nieuwe SUV’s, waar je meer over leest bij onze collega’s van Autovisie, maar ook de Honda EM1e:, een elektrische scooter die doet denken aan het Chinese automerk Nio.
De Honda EM1e: is een elektrische scooter met een naam die lak heeft aan alle taalnormen. Wie verzint het in vredesnaam een dubbelepunt in een modelnaam te plaatsen? Afijn, nu we die frustratie eruit gegooid hebben kunnen we een blik werpen op Honda’s e-scooter.
Honda EM1e: met een vleugje Nio
In veel opzichten is de tweewieler net als andere scooters. Dat betekent maximaal 45 kilometer per uur, opbergruimte onder het zadel en een rekje achterop. Daarnaast heeft hij ook een digitaal instrumentenpaneel en USB-aansluitingen. Waar hij verschilt met de meeste andere scooters is dat hij na ruim 40 kilometer door de stad sjezen geen puf meer heeft.
Toch hoef je hem vervolgens niet aan de lader te hangen. De accu is namelijk verwisselbaar en dat doet ons een beetje denken aan Nio. Die autobouwer maakt EV’s waarbij je de accu nooit hoeft te laden, maar hij gewoon vervangen wordt door een volle batterij bij een accuwisselstation. Het verschil is wel dat je de accu in de e-scooter zelf moet opladen. Misschien heeft de Honda EM1e: dan toch meer van doen met een accuboormachine. Maar goed, als je meerdere batterijen hebt, is het principe hetzelfde.
Niet van jou
Ben je helemaal verkocht en wil je deze Honda EM1e: maar al te graag op je naam zetten? Dan heb je pech. De elektrische scooter verschijnt wel op de markt, maar jij kunt hem niet kopen. Sterker nog, niemand kan hem kopen. Onder het mom van ‘het uit handen nemen van de verantwoordelijkheid voor de accu’, doelend op het recyclen als de batterij er ooit mee stopt, laat Honda je de scooter enkel leasen of huren. Je mag hem dus niet hebben.
De Honda EM1e: is overigens een eerste stap van Honda richting een CO-2-neutrale motorvloot in de jaren 40 van deze eeuw. Tegen 2025 willen de Japanners wereldwijd minstens tien elektrische motoren in hun gamma hebben. Ben je niet van het gezoem, dan wekken deze drie betaalbare custom bikes misschien je interesse.