Deze nieuwe elektrische auto kost in Nederland 17.990 euro
Dit jaar verschijnt een aantal goedkope EV’s op de markt. Geen is echter zo betaalbaar als de Microlino. Deze nieuwe elektrische auto koop je al voor minder dan 18.000 euro en Manners heeft de EV getest.
Nou ja, auto? Die term gaat niet helemaal op. Op papier valt dit wagentje namelijk onder de zogeheten L7e-regels. In deze voertuigcategorie vind je onder meer quads en – als je de de uitersten opzoekt – zelfs straatlegale karts, zoals onze collega’s van Autovisie eerder aantoonden.
Is de Microlino echt een goedkope elektrische auto?
Naast quads en karts schaart dus ook deze nieuwe EV zich bij de L7e-groep. De veiligheidseisen voor deze voertuigcategorie zijn minder streng dan die voor volwaardige auto’s. Dit bespaart de fabrikant – en daarmee ook de consument – een hoop (ontwikkelings)kosten. Om die reden tik je een nieuwe Microlino al vanaf 17.990 euro op de kop.
Toch is dat niet echt goedkoop te noemen. Je krijgt er immers geen volwaardige elektrische auto voor terug. Zo is het vanbinnen een krappe bedoeling. Via de voorzijde die als deur fungeert, stap je in de compacte EV. Daar is plek voor twee personen, maar je zit wel schouder aan schouder. En hoewel je achter het skelterachtige stuur een digitaal instrumentenpaneel vindt, is het interieur niet van dezelfde gemakken voorzien als de meeste moderne auto’s.
Legaal op de snelweg
Voor zijn formaat vrij stabiel. Zeker op lagere snelheden is het zowaar een leuke ervaring om ermee door de bocht te sjezen. Je hebt een autorijbewijs nodig om de Microlino te mogen besturen en je mag er zelfs mee de snelweg op, al zouden wij dat niet aanraden. De topsnelheid van 90 kilometer per uur zorgt dat je constant omringd zal zijn door kolossale vrachtauto’s op de rechter baan. Een ietwat beangstigende aanblik vanuit je kleine coconnetje, zo vinden wij.
De Microlino is dan ook vooral bedoeld voor in de stad, waar de kleine elektrische auto echt tot zijn recht komt. Binnen de stadsgrenzen kun je prima meekomen met het verkeer en werkt zijn kleine formaat juist in je voordeel, al zit dwars parkeren zoals met Canta’s er helaas niet in.
Actieradius van de mini-EV
De range van het instapmodel bedraagt een bescheiden 93 kilometer. De kleine elektrische auto is voorzien van een accu met slechts 6 kWh aan capaciteit. Zolang je in de binnenstad blijft paraderen met je guitige EV, is er geen probleem. Wil je af en toe de ring trotseren, dan kun je kiezen voor een 10,5 kWh of 14 kWh-accu. Daarmee klimt de range stijgt naar 177 en 228 kilometer.
Het probleem is dat die batterijen tegen een flinke meerprijs komen. Je betaalt dan ook al gauw meer dan 20.000 euro voor je Microlino, zeker als je hem aankleedt met enkele opties. Dat is plots een serieus bedrag voor deze zeer compacte elektrische auto. Voor een fractie van dat geld koop je ook al deze iconische stadsauto als occasion.