De nieuwe Zelda-serie van Netflix is helaas niet wat je denkt
De cast van de Zelda-serie van Netflix ging de afgelopen dagen viral op Facebook. Klein probleem: die serie bestaat helemaal niet.
Al sinds minstens 2015 doen geruchten de ronde dat Netflix met een adaptatie van The Legend of Zelda komt. Een animatie- of zelfs animeserie op basis van de iconische videogames van Nintendo.
Netflix werkte aan Zelda-serie
Sterker nog, in 2015 meldde IGN zelfs dat de streamingdienst aan een live-action versie van Zelda zou werken. Achteraf gezien had een Zelda-adaptie perfect in de strategie van Netflix gepast. Het bedrijf lanceert de ene na de anderen videogame-serie.
Van het matige Resident Evil tot de fantastische recente Cyberpunk-serie. Toch is een adaptatie van de iconische Nintendo-franchise vooralsnog uitgebleven.
Eind vorig jaar kwam het nieuws naar buiten dat de geruchten geen gebakken lucht waren. Netflix was daadwerkelijk met een Zelda-serie bezig in 2015, maar toen iemand binnen het bedrijf dat nieuws lekte haakte Nintendo af.
De Japanse gigant was vooral toen nog ontzettend voorzichtig als het om adaptaties van hun IP ging. Nu kun je uitkijken naar een ambitieuze Super Mario-animatiefilm, maar in 2015 was Nintendo nog erg terughoudend.
Posters voor show gaan viral
Afijn. Voorlopig hoef je dus niet op een The Legend of Zelda-serie van Netflix te rekenen. Toch dacht een zorgwekkend groot deel van het internet afgelopen week toch echt dat Netflix de show had aangekondigd.
Een reeks neppe posters voor een Zelda-serie van Netflix gingen afgelopen week compleet viral op Facebook. Het setje posters werd meer dan 30.000 keer gedeeld.
De originele post is afkomstig van alleskunner Dan Leveille. Hij gebruikte AI-tooltjes om onder andere de acteurs Idris Elba, Tom Holland en Emma Watson te casten in een live-action Zelda-serie. Holland als Link, Watson als Zelda en Elba als Ganondorf.
Leveille gaf in zijn originele post nota bene zeer duidelijk aan dat de resulterende posters nep zijn. Facebook zou echter Facebook niet zijn als andere gebruikers vervolgens niet de posters zouden delen zonder die context.
Nepperij dankzij AI
Niet iedereen is even bekend met de (enge) mogelijkheden van AI-tools zoals Dall-E en Midjourney. De ene gebruiker begon direct de adaptatie van Netflix te prijzen, de ander fakkelde de streamingdienst af. Hoe durft Netflix zo’n iconische franchise te verpesten?!
Zij kunnen hun slingers en fakkels echter weer opbergen. Tom Holland heeft nooit in een Link-pak geposeerd voor de camera’s van Netflix.
Dan Leveille gebruikte een gratis tool genaamd Midjourney om middels kunstmatige intelligentie de beelden te genereren. Vervolgens gebruikte hij de AI-magie van Dall-E om details zoals de oren van Link extra puntig te maken. Belangrijke details! Photoshop en wat gezichtscorrectie met de AI-tool Tencent Arc maakten de posters af.
Vinger op de zere plek
Het resultaat oogt zo realistisch dat het niet zo gek is dat half Facebook er massaal in trapte. Sure, de bullshit-radar van fans die bovenop filmnieuws zitten en bekend zijn met de mogelijkheden van kunstmatige intelligentie zal afgegaan zijn.
Maar de doorsnee Facebook-gebruiker? Het is niet gek dat men er massaal in trapt. In het geval van een neppe Netflix-serie is dat nog grappig. Maar tegelijkertijd is het een confronterend voorbeeld van wat je met AI kunt. Met gratis tools, waarvoor je geen programmeur of ontwerptalent hoeft te zijn.
Nu is het een misverstand, een popcultuur-grapje. Maar wat als je de tools gaat gebruiken om nepnieuws te verspreiden? Hetzelfde geldt voor deepfakes: Tom Cruise in Iron Man stoppen is komisch. Joe Biden nepnieuws laten verspreiden minder.