Netflix reageert op ophef rond wachtwoord-delers: ‘Foutje’
Netflix heeft eindelijk gereageerd op de informatie die vorige week opdook omtrent het aanpakken van account-delers. Een “fout” die minder zegt dan we hier in Nederland denken, maar juich niet te vroeg.
Na jaren aan speculatie, kleinschalige tests en gezeur van aandeelhouders onthulde Netflix vorig jaar maatregelen waar we al jaren voor vreesden. Het delen van accounts, wat ook in Nederland massaal gebeurt, gaat aangepakt worden.
Netflix pakt account-delers aan
Elk gedeelde wachtwoord is weer een extra abonnee minder, en dat kost geld. Heel, heel veel omzet. De streamingdienst bleef zo rap groeien dat het groeiende probleem niet direct aangepakt hoefde te worden. Tot vorig jaar opeens de groei stokte. Netflix greep direct hard in door maatregelen te onthullen die soms zelfs letterlijk tegen eerder gecommuniceerde principes van het bedrijf ingingen.
Niet alleen volgden er flinke ontslagrondes, maar rolde de streamingdienst ook in rap tempo een nieuw abonnement met advertenties uit. Het grootste nieuws was echter de aankondiging dat Netflix in 2023 eindelijk concreet het delen van accounts aan zou gaan pakken. Maar hoe? Het bedrijf heeft door de jaren heen immers verschillende methodes getest.
Supportpagina dook op
Op die belangrijke vraag kwam afgelopen een duidelijk antwoord. Een supportpagina voor Costa Ricaanse abonnees van de streamingdienst legde uit hoe Netflix het delen van wachtwoorden aan banden gaat leggen. Apparaten waarop je ingelogd bent met je abonnement, moeten minstens eens per maand verbonden zijn met het primaire wifi-netwerk van de primaire locatie waar het abonnement is afgesloten. Oftewel: je kunt niet twee maanden achter elkaar in Utrecht je favoriete series streamen, zonder langs te gaan bij de accounteigenaar in Maastricht.
Een heftige maatregel, met flinke gevolgen. In tests heeft Netflix wel nog een manier om de pijn te verzachten uitgeprobeerd: accounts die consistent op afstand mee profiteerden van een abonnement, kregen de melding dat ze een eigen abonnement konden afsluiten voor een lager tarief dan dat je normaal voor een Netflix-abbo neer moet leggen.
Love is sharing a password.
— Netflix (@netflix) March 10, 2017
Netflix reageert op ‘fout’
Afijn, over de exacte werking van de maatregelen leggen we je meer uit in dit artikel. Eindelijk was het duidelijk hoe Netflix accountdelers aan gaat pakken dit jaar, en dat dankzij een random hulppagina in Costa Rica. Althans, dat is wat we dachten.
Na een hoop woede van abonnees heeft het bedrijf nu namelijk gereageerd. De controversiële hulppagina is offline gehaald, en wat vorige week nog “nieuw beleid” was, is nu “een fout”.
“Gisteren was een artikel in het helpcentrum met informatie die alleen van toepassing is op Chili, Costa Rica en Peru, ook kort zichtbaar in andere landen.” aldus een woordvoerder van Netflix tegenover The Streamable. “We hebben het sindsdien aangepast.”
Methode nog niet definitief
Ook zegt het bedrijf nog steeds aan het experimenteren te zijn. Oftewel: de methode van account-delers aanpakken die nu in Chili, Costa Rica en Peru wordt getest, is niet per se dé methode die ook in Nederland gaat gelden. Netflix is zich, juist ook na deze ophef, er zeer bewust van hoe gevoelig dit hele onderwerp ligt. Juist daarom wil het eerst uitgebreid testen. Vandaar ook het feit dat dergelijke hulppagina’s enkel zichtbaar zijn in markten waar de tests gelden, om verwarring en ophef te voorkomen.
Dat is dan ook de “fout” waar Netflix het over heeft: het feit dat wij die hulppagina überhaupt konden lezen. Het delen van accounts gaat nog steeds aangepakt worden, daar is in de optiek van de streamingdienst niks fout aan. We moeten dus echter niet te stel conclusies trekken over hoe de specifieke aanpakmethode er precies uit gaat zien, want alles wat nu voorbij komt is volgens het bedrijf nog steeds een test, een experiment.
Duidelijke communicatie
Afijn, afwachten dus. De woordvoerder van Netflix benadrukt bovendien dat het bedrijf nooit nieuw beleid rondom het delen van wachtwoorden zal uitrollen zonder “het eerst aan klanten te communiceren.” Tot het zover is, blijft het enkel bij tests waar je niet vrolijk van wordt. Wordt vervolgd!