Plottwist: Netflix verlaagt prijzen in 30 landen
Netflix heeft nog een rigoureuze maatregel ingezet: de prijzen van abonnementen zijn in meer dan dertig landen stilletjes verlaagd. In sommige gevallen zelfs gehalveerd.
Vorig jaar gingen de alarmbellen af bij Netflix. Voor het eerst in de bestaansgeschiedenis van de streamingdienst liep het aantal abonnees terug, in plaats van de overweldigende groei die aandeelhouders gewend waren.
Netflix in de paniekmodus
Sindsdien zijn de kwartaalcijfers van het Amerikaanse bedrijf weer bijgetrokken, maar de schrik zat en zit er goed in. Netflix was achteraf gezien een trendsetter met een reeks ontslagrondes, en kondigde maatregelen aan die voorheen compleet taboe waren. Denk bijvoorbeeld aan het nieuwe abonnement met advertenties, dat sinds eind vorig jaar in een beperkt aantal markten beschikbaar is. Ook gaat het bedrijf wachtwoord-delers aanpakken. Helaas.
Vooral die laatste klap is een grote. Gelukkig introduceerde de streamingdienst in markten waar het verbieden van accounts delen alvast getest werd ook een goedkoper abonnement, om de pijn te verzachten voor consumenten die opeens zonder zaten. Of, vanuit het perspectief van Netflix, om ervoor te zorgen dat die consumenten niet richting de concurrentie vertrekken.
Prijzen van abonnementen omlaag
Want die concurrentie is, vooral in bepaalde markten, een stuk goedkoper dan Netflix. Dat is ook deels de strategie achter het abonnement met advertenties: een goedkoper abonnement kunnen aanbieden in markten waar de drempel te hoog is. Alles in het kader van de jacht op meer abonnees, meer groei.
Blijkbaar gaat dat nog niet hard genoeg. Netflix heeft namelijk zijn prijzen zojuist verlaagd in meer dan dertig landen, zo schrijft The Wall Street Journal. Van Bulgarije en Iran tot Thailand: in sommige gevallen zijn de prijzen van abonnementen zelfs gehalveerd! Waarschijnlijk wil Netflix prijzen specifieker per markt af gaan stemmen, om zo effectiever te kunnen concurreren met lokale spelers.
Opvallende zet en de concurrentie
Toch is het een opvallende zet. Netflix co-CEO Greg Peters zei afgelopen maand nog dat ze aan het kijken zijn waar prijzen verhoogd kunnen worden. De vergelijking met concurrenten, die we hierboven ook al meermaals maken, wuift hij juist weg: âWe beschouwen onszelf als een onvervangbaar goed.â
Toch hint ook de reactie van een woordvoerder van het bedrijf op de impact van concurrentie: âWe weten dat leden nog nooit zoveel keuzes hebben gehad als het om entertainment gaat.â Buiten die lege opmerking om heeft Netflix zelf nog geen uitleg gegeven over de prijsverlagingen die in meer dan dertig markten zijn opgedoken.
En Nederland dan?
Wat voor jou als consument nu belangrijk is, is waarschijnlijk Ă©Ă©n ding: de prijzen in Nederland. En nee, die zijn helaas niet verlaagd. Ondanks het feit dat Netflix hier vaak een stuk prijziger dan de concurrentie is, zijn Nederlanders dol op de streamingdienst. Vooralsnog. wie weet wat de toekomst brengt. Wordt vervolgd. Lees in de tussentijd hier hoe het bedrijf wachtwoord-delers gaat confronteren.