Jennifer Lopez scoort wereldwijde hit op Netflix, en dat is zorgwekkend
Jennifer Lopez is het gezicht van de best scorende Netflix-film van dit moment. Klein probleem: The Mother wordt compleet neergesabeld door zowel de pers als het grote publiek. Maar is dat wel een probleem voor Netflix?
Netflix onderscheidde zich pakweg acht jaar geleden met zijn door data gedreven beslissingen. Dit was niet het oude, stoffige Hollywood, maar een techpartij die op basis van kijkgedrag precies wist wat voor nieuwe content het moest maken. Anno 2023 wijzen dergelijke claims eerder op het grote probleem van Netflix, dan op een unieke werkwijze waar de streamingdienst trots op kan zijn.
Films geschreven door AI
Onlangs werd Ghosted, een nieuwe actiefilm op Apple TV+ met Chris Evans en Ana de Armas, al vergeleken met ChatGPT. Een plot dat door een niet al te creatieve AI bedacht lijkt te zijn, een formulematige, fletse kopie van wat scoort. Het resultaat? Een zielloze film die door recensenten én het grote publiek de grond in werd geboord.
Nu ontkomt ook Netflix al voor de zoveelste keer niet aan die vergelijking. Sinds vorige week kun je op die streamingdienst The Mother streamen, een keiharde actiefilm van Niki Caro (The Zookeeper’s Wife) met niemand minder dan Jennifer Lopez in de hoofdrol als een soort John Wick. Ze speelt een moeder die haar twaalfjarige dochtrr uit de handen van de bad guys moet zien te redden.
The Mother wordt neergesabeld
De recensies zijn niet mals. The Guardian geeft de Netflix Original één ster, en beschrijft de film als “ChatGPT-achtige filmmakerij, een abject formulematige en inerte thriller, hoewel ChatGPT het warrige verhaal pp zijn minst beter en duidelijker had kunnen maken.” Ouch!
Daar blijft het niet bij: “Het is een script dat er alle schijn van heeft dat het vaak is herschreven, hoewel het nog wel wat meer rewrites had kunnen gebruiken.” Zelfs Joseph Fiennes kan als filmschurk de film niet redden: “Het script hapert en iedereen presteert ondermaats, vooral Fiennes, die begrijpelijkerwijs verveeld en geïrriteerd lijkt.” Nogmaals, ouch.
Rotten Tomatoes en IMDb
Op Rotten Tomatoes scoort The Mother een belabberde 45 procent, al valt die score nog mee gezien hoe vernietigend sommige recensies zijn. Maar zelfs de filmrecensenten die de Netflix Original wél een voldoende geven, komen niet verder dan een zesje. “Het kan ermee door”, “clichématig”, “met de juiste verwachtingen wel vermakelijk,” dat soort werk. Ook bij het publiek scoort de hersenloze actiefilm een matige 69 procent. Op IMDb blijven Lopez en co. steken op een 5.5. Een nipte voldoende. Voor nu.
En die data dan? The Mother is exemplarisch voor de lelijke realiteit van dit soort projecten. De actiefilm is op dit moment wereldwijd de best bekeken film op Netflix, waarmee de veel betere actiefilm AKA (daarover lees je hier meer) van de troon is gestoten, ook in Nederland. The Mother is een wereldwijde hit, en zal ongetwijfeld kijkcijfers opleveren die veel beter ontvangen en zelfs prijswinnende kleinere films verpletteren.
De lelijke realiteit van Netflix
Ja, The Mother is een ongeïnspireerde, veilige actiefilm die voelt alsof ie door kunstmatige intelligentie is geschreven, maar wat nou als die data waarmee Netflix al jaren pronkt de streamingdienst precies vertelt waar het grote publiek trek in heeft? De ranglijstjes van Netflix spreken voor zich.
Maar toch, maar toch: John Wick bewijst dat je én dit soort vermaak voor het grote publiek kunt bieden, én een sterke film neer kunt zetten. The Mother levert het bedrijf nu een hit op, maar op de lange termijn bevestigt Netflix enkel de al matige reputatie die het heeft als filmproducent, in een markt die steeds verder versplintert. In de tussentijd worden er ongetwijfeld al plannen gemaakt voor The Mother 2…