Netflix stopt na 25 jaar met business waar het allemaal begon
Netflix houdt er nu pas voorgoed mee op. Na 25 jaar geeft de streamingservice eindelijk de brui aan de corebusiness die het eerste hoofdstuk van het succesverhaal was. De DVD-speler kan nu wel degelijk de kast in.
Toen Netflix in 1997 het licht zag – een jaar voor Google, en bijna tien jaar voor YouTube – was er nog helemaal geen sprake van kwaliteitsvolle videostreams. In 1993 werd er voor het eerst een film op het internet gestreamd. Maar met slechts twee frames per seconde was de sowieso al onwijs bizarre cultfilm Wax, or the Discovery of Television Among the Bees zo goed als onkijkbaar.
De technologie zou nog bijna twintig jaar op zich laten wachten. Vandaar dat Netflix het initieel over een compleet andere boeg gooide.
Het begin van Netflix
Eerst bestond de streaminggigant louter als DVD-aan-huis-service, waarbij je met een abonnement een aantal films per week kon huren dat per post werd opgestuurd in een inmiddels iconische rode envelop. In de jaren negentig en aan het begin van het millennium was dit geen slechte zet in Amerika. Voornamelijk rurale gebieden waar geen videotheken bestonden, konden dankzij Netflix meegenieten van de laatste films.
En hoewel deze dienst tot en met dit jaar verder ging onder de naam DVD.com, heeft Netflix zojuist bekendgemaakt dat de website nu voor eens en altijd uit de lucht gehaald is.
Streamgigant stopt met DVD-service
“Na 25 jaar hebben we besloten DVD.com later dit jaar te sluiten. Ons doel is altijd geweest om de beste service te bieden aan onze leden, maar nu het bedrijf blijft krimpen wordt dat steeds moeilijker”, liet CEO Ted Sarandos weten in een persbericht. “Dus we willen met een goed gevoel weggaan, en zullen onze laatste discs verzenden op 29 september 2023.
After an incredible 25 year run, we’ve decided to wind down https://t.co/6h2lrcGg2b later this year.
To everyone who ever added a DVD to their queue or waited by the mailbox for a red envelope to arrive: Thank you! https://t.co/McxJUlLlGF pic.twitter.com/nBXzgvvv7p
— Netflix (@netflix) April 18, 2023
“Die iconische rode enveloppen veranderden de manier waarop mensen thuis naar programma’s en films keken. En ze maakten de weg vrij voor de verschuiving naar streaming. We voelen ons zo bevoorrecht dat we al zo lang filmavonden kunnen delen met onze DVD-service, zo trots op wat onze medewerkers hebben bereikt en zo enthousiast dat we nog vele decennia lang entertainmentfans kunnen blijven plezieren”, luidt het in de mededeling. Wij zijn alvast nostalgisch.