Netflix heeft in Nederland slecht nieuws voor account-delers
Wat al langer in de lucht hing, is nu ook hier een feit. Netflix start met het aanpakken van Nederlandse accounts die niet onder hetzelfde dak wonen. Gedaan met het delen van wachtwoorden dus.
Net als in 102 andere landen zal de streamgigant e-mails uitsturen naar gebruikers in Nederland die hun account delen met mensen buiten het eigen huishouden. In de maanden voordien rolde Netflix de nieuwe strategie ook uit in andere landen waar het prompt een miljoen gebruikers verloor. Met het oog op de lange termijn hoopt Netflix deze verloren klanten terug te lokken met goedkopere reclame-abonnementen die hier voorlopig nog niet af te sluiten zijn.
Love is sharing a password.
— Netflix (@netflix) March 10, 2017
Maar helaas is Nederland intussen wel in het vizier gekomen wat het delen van wachtwoorden betreft.
Netflix: ‘Nederlandse accountdelers krijgen e-mail’
Netflix heeft bekendgemaakt dat elke Nederlandse gebruiker die zijn account deelt buiten het huishouden vanaf 23 mei een e-mail kan verwachten met meer info.
“Een account is bedoeld voor één huishouden. Iedereen in dat huishouden kan Netflix overal gebruiken (thuis, onderweg, op vakantie) en profiteren van nieuwe functies, zoals Profiel overdragen en Toegang en apparaten beheren”, luidt het in een persbericht van het streamingplatform. “We weten dat onze leden uit veel entertainmentopties kunnen kiezen. Daarom blijven we flink investeren in een divers aanbod van series en films. Dus ongeacht je smaak, stemming of taal en met wie je ook kijkt, er is altijd wel iets passends te zien op Netflix.”
Indien je jouw account toch wenst te blijven delen met iemand buiten het huishouden, kan dat alleen mits het bijbetalen van 3,99 euro per maand per persoon. Uit persoonlijke ervaring weten we ook dat deze plotse koerswijziging per direct ingevoerd is.
Naast het stoppen van accountdelers in Nederland, zijn onder andere ook de Verenigde Staten, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland aan de spies geregen. Samen met het stoppen van de core business waar het 25 jaar geleden allemaal begon, blijkt Netflix nu wel degelijk een nieuwe weg ingeslagen.