Waarom Netflix zo belachelijk veel betaalt voor Friends en Seinfeld
Netflix voegt binnenkort Seinfeld toe aan zijn aanbod, een oude sitcom waarvoor de streamingdienst 500 miljoen dollar betaalde. Waarom, in hemelsnaam?
Netflix, Amazon en Disney werken aan alsmaar duurdere visitekaartjes voor hun streamingdiensten. Prestigeprojecten, grote shows die de Sopranos en Game of Thrones van de toekomst moeten worden.
Netflix duikt op sitcoms
Niet voor niks lees je continu dat ‘de duurste show ooit’ eraan komt. Men legt de lat steeds hoger. Toch zijn het niet die shiny, indrukwekkende megaseries die het belangrijkst zijn als het om het binnen hengelen en behouden van abonnees gaat.
Onlangs werd bekendgemaakt dat zowel Seinfeld als The Office US naar Netflix komen, ook in Nederland. Daarmee heeft de streamingdienst de zoveelste sitcom-klassiekers in handen, na eerder al onder andere Friends gescoord te hebben.
500 miljoen dollar
Al die sitcoms hebben één ding gemeen: Netflix betaalt er grof geld voor. Voor Seinfeld legde het bedrijf naar verluidt 500 miljoen dollar neer. Voor dat bedrag kun je drie keer Marvel’s recente mega-blockbuster Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings produceren, een film die je vervolgens voor eeuwig op je streamingdienst aan kunt bieden.
Om alle 236 afleveringen van Friends nog een jaartje langer te behouden legde Netflix 100 miljoen dollar neer. Niet om de serie te kopen, nee, om één jaar een sitcom uit de jaren negentig te behouden. Daarna pakt Warner Bros. de serie gewoon weer terug.
Onderzoek geeft antwoord
Toch zijn dergelijke uitgaven niet vreemd. Sterker nog, ze zijn zeer logisch. Sinds een paar jaar onderzoekt Nielsen elk kwartaal wat consumenten belangrijk vinden in het groeiende streamingdiensten-aanbod.
Daaruit bleek al in 2019 dat men niet voor de nieuwste, dure, opvallende Original kiest. Nee, de belangrijkste factor onder Amerikaanse consumenten is het kunnen streamen van series die men vroeger al op “de gewone televisie keek.”
Men kiest het meest voor oude, vertrouwde content. Nostalgie en comfort als kijkcijferkanon. Dat nostalgie een krachtig wapen is, wisten we al, maar onderzoeksbureau Nielsen bracht met dat onderzoek in kaart hoe groot de impact daadwerkelijk is.
Herkenbaarheid en lengte
Series als Friends hebben een grote naamsbekendheid en worden daardoor ook eerder aangeklikt door abonnees dan een nieuwe Original die zichzelf nog moet bewijzen. Het is dus een veiligere gok. Bovendien zijn dergelijke sitcoms ellenlang: als je eenmaal een kijker te pakken hebt, dan weet je dat hij of zij de komende maanden zijn abonnement hoogstwaarschijnlijk niet op gaat zeggen.
De belangrijkste factoren
Check hieronder zelf de resultaten van het onderzoek naar welke factoren beïnvloeden wat consumenten kijken op streamingdiensten.
Men kiest dus op de eerste plaats vooral voor bestaande shows die ze vroeger al op televisie keken, daarna komen aanbevelingen van vrienden en familie, en dan pas beginnen de factoren voorbij te komen waar de streamingdiensten zelf grote invloed op hebben. Bijvoorbeeld het promoten van een nieuwe Original.
Nostalgie: krachtiger dan je dacht
Het moge duidelijk zijn: nostalgie is niet alleen een krachtig wapen, het is nog veel invloedrijker dan we al dachten. Dat was in 2019 dus zo, maar nu ongetwijfeld nog steeds. Zeker nu het aanbod met alle streamingdiensten steeds verder fragmenteert. Dan is alle schreeuwerige Originals negeren en gewoon lekker in je favoriete oude sitcom duiken soms een stuk aantrekkelijker. Zit je ook meteen voor het komende half jaar goed.