Pim Jansen
Pim Jansen Netflix 2 mei 2019
Leestijd: 3 minuten

‘Reclame op Netflix? Daar is geen ontkomen meer aan’

Is het ontbreken van reclames op Netflix, naast het overweldigende aanbod aan verschillende films en series, een reden geweest om een abonnement te nemen? Bereid je er dan maar alvast op voor dat je binnenkort wel reclames zal zien bij de streaminggigant. Volgens deskundigen zal ook de populairste streamingdienst niet ontkomen aan de noodzaak van commercials.

Advertenties op Netflix

Het zal geen verrassing zijn dat Netflix de laatste jaren is gegroeid als onbespoten kool. Het hele concept van reclamevrij kijken naar je favoriete film of serie wanneer het jou uitkomt is een schot in de roos geweest. Elk kwartaal kan de streamingdienst enkele miljoenen nieuwe abonnees verwelkomen en aan die groei komt voorlopig geen einde. Netflix heeft zich in rap tempo ontwikkeld van verhuurbedrijf van dvd’s tot de marktleider in digitale content on demand.

Inmiddels hebben hele volksstammen Netflix omarmt en is de naamsbekendheid bijna net zo groot als Coca Cola en Apple. Dat je op die manier niet gestoord wordt door irritante reclames voor wasmiddelen, luiers en autoverzekeringen is een absoluut pluspunt. Of dat zo blijft zal de toekomst moeten uitwijzen, de kans dat je echter wordt geconfronteerd met tal van commercials tijdens het binge is volgens sommigen bijzonder groot.

Groei kan stagneren

Het gerucht over commercials op Netflix komt niet echt uit de lucht vallen. Het is in ieder geval geen gerucht wat door concurrenten de wereld in is geholpen. Bron van de consternatie is het IAB’s Digital Content NewsFronts event in New York. Hier was Netflix het gesprek van de dag. Diverse kenners uit de entertainmentwereld lieten hun licht schijnen over de ontwikkelingen op het gebied van contentstreaming en gaven aan wat een mogelijk toekomstbeeld zou kunnen zijn.

De rode lijn in de hele discussie was Netflix. De streamingdienst groeit, maar dient wel rekening te houden met een forse concurrentie. Zo kunnen andere partijen als Disney+ en Apple TV+ het erg lastig maken voor Netflix om die groei te stimuleren. Om een lang verhaal kort te maken: Netflix zal flink moeten investeren in de beschikbare content om de unieke positie die het heeft, te behouden. De enige mogelijkheid om voldoende slagkracht te houden is het genereren van voldoende inkomsten. Het toelaten van commercials zien kenners daarom als de enige mogelijkheid.

Abonnement zonder advertenties

Joshua Lowcock van het mediabedrijf UM is ook die mening toegedaan. De bekende platformen weten dat abonnees liever geen reclames zien. Anno 2019 is een reclamevrij product juist een goed verkoopargument. Toch gaat het tij keren volgens hem. “Er komt een keerpunt waarbij advertenties weer terugkeren. Netflix is op dit moment advertentie-vrij, maar ik kan me geen toekomst voorstellen waarbij dit nog steeds aan de orde is. Netflix zal niet voor altijd advertentie-vrij kunnen blijven.”

Jeff Green (CEO van The Trade Desk) voorspelde al eerder de komst van adverteerders op streamingdiensten. Dit zou in zijn optiek een voorwaarde zijn als de streaminggigant wil blijven groeien. Zo voorkomt men dat de prijzen voor de abonnementen moeten stijgen, iets wat de loyaliteit van veel Netflix gebruikers nadelig kan beïnvloeden.

Naast Netflix zijn er tal van andere aanbieders van digitale content. Eén van die spelers is Hulu. Het bedrijf heeft al eerder laten zien dat advertenties en streamingdiensten prima samen gaan. Hulu heeft ervoor gekozen om naast de reguliere abonnementen, ook een reclame-vrij abonnement aan te bieden voor een bedrag van 11.99 dollar per maand. In vergelijking met een gewoon abonnement betaal je dan 6 dollar meer. Volgens kenners is dit een optie die ook Netflix zou kunnen overwegen.

Kwestie van tijd

Of Netflix snel in zee gaan met adverteerders is nog maar de vraag. De onderneming liet eerder al weten weinig interesse te hebben in het toestaan van commercials. De komst van de twee grote partijen zou echter aanleiding kunnen zijn om dat standpunt te laten varen. Of dit gaat gebeuren is volgens de kenners slechts een kwestie van tijd.

Benieuwd wat er deze week allemaal nieuw is verschenen op Netflix en op de hoogte blijven van het allerlaatste nieuws? Luister dan hieronder naar onze podcast: Kijkvoer!

Want

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.