Netflix-CEO laat zich uit over mogelijk bod op Formule 1-rechten
Netflix zou overwegen om de uitzendrechten voor de Formule 1 aan te schaffen, zo bekent CEO Reed Hastings. Toch heeft hij zo zijn bedenkingen.
Netflix is een bedrijf dat niet bang is om dingen opeens compleet anders te doen. De techgigant begon ooit met het opsturen van DVD’tjes, maar is uitgegroeid tot de grootste streamingdienst ter wereld.
Volgende stap voor Netflix
Nu de concurrentie oprukt is het tijd voor de volgende stap. Dat wordt gaming, als we betrouwbare bronnen moeten geloven. Netflix heeft al een hoge pief bij EA weggestolen voor een gloednieuwe gaming-afdeling. Ja, volgend jaar ga je naast een nieuw seizoen van Stranger Things naar verluidt ook volledige videogames streamen.
Een opvallend stapje, maar ook een logische: CEO Reed Hastings benadrukt vaak in interviews dat games als Fortnite en Call of Duty zijn grootste concurrenten zijn. Tijd die jij in Fortnite besteedt, zit je immers niet op Netflix.
Wellicht wordt dat niet de enige opvallende stap van de streamingdienst. Formule 1 is een belangrijke pijler op Netflix. Denk aan Drive to Survive, de razend populaire docuserie over de sport. Of de recent uitgebrachte exclusieve documentaire over Michael Schumacher, waarin zijn vrouw voor het eerst haar stilte doorbrak.
Live Formule 1 op Netflix
What is next? Nou, wellicht het live uitzenden van de sport. Ja, live Max Verstappen kijken op Netflix zou zomaar een ding kunnen worden. Dat blijkt uit opmerkingen van CEO Hastings tegenover de Duitse krant Der Spiegel.
Hij werd gevraagd naar de huidige strijd om Formule 1-rechten, en de 60-jarige CEO was verrassend eerlijk in zijn antwoord: “Een paar jaar terug zijn de Formule 1-rechten verkocht. Toen zaten we niet bij de bieders, maar nu zouden we dat zeker overwegen.”
Met de nadruk op overwegen, want Hastings benadrukt ook meteen wat een dergelijke aankoop met zich mee zou brengen. Het is een andere tak van sport, zo benadrukt de CEO: “Bij Netflix doen we aan entertainment en niet aan journalistiek. Dat zou aan bepaalde normen moeten voldoen. We houden onze handen af van live sport. Met dat soort uitzendingen hebben we geen controle over de bron. Wij zijn niet de eigenaar van de Bundesliga, bijvoorbeeld. Zij kunnen deals sluiten met wie ze willen.”
Het uitzenden van de Formule 1 is vooral dat: enkel uitzenden. Over de regie en de vormgeving heb je dan weinig te zeggen, iets wat Netflix niet gewend is. Maar ja, gezien Drive to Survive zoveel nieuwe fans naar de sport heeft gebracht, zou een volgende stap op dat vlak wel een mooie zet zijn.
Toekomstmuziek en Drive to Survive
Voorlopig hoef je nog geen groot nieuws te verwachten. De F1-rechten liggen in Amerika nog vast tot het einde van 2022, bij ESPN. De zender en streamingdienst van Disney wil naar verluidt ook daarna met de sport door.
In Engeland en Frankrijk liggen de rechten zelfs nog vast tot en met 2024, respectievelijk bij Sky Sports en Canal+. Verder zijn er vast landen waar Netflix live Formule 1 uit kan gaan zenden, maar de streamingdienst zal ongetwijfeld ambitieuzer zijn dan dat.
Voorlopig blijft het enkel bij het vierde seizoen van Drive to Survive, dat op de planning staat voor begin 2022. Ondertussen kan Netflix zich buigen over het grote vraagstuk: wil het bedrijf echt in de uiterst competitieve wereld van live sport duiken?
Één ding is duidelijk: Netflix ziet er over een aantal jaar compleet anders uit dan we nu gewend zijn. De ambities om nieuwe dingen te doen zijn groot.
Formule 1 gratis kijken: dit zijn de beste F1-livestreams in 2024