Netflix laat zien waarom we Hamilton en Mercedes niet moeten geloven
Aankomende zondag gaat het nieuwe Formule 1 seizoen start. Iedereen verwacht een nieuwe titanenstrijd tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton. De Brit en zijn werkgever Mercedes zijn daar echter nog niet zeker van. Volgens beiden zullen ze in Bahrein niet strijden om de winst. Mede dankzij Netflix weten we dat we dit soort uitspraken met een korrel zout moeten nemen.
Afgelopen vrijdag verscheen het vierde seizoen van Drive to Survive op Netflix. De timing had niet beter kunnen zijn. De release viel namelijk tegelijk met de zorgelijke woorden van Lewis Hamilton en Mercedes. Hierdoor werden we er meteen aan herinnerd dat we de zorgen van de zevenvoudig kampioen met een flinke korrel zout moeten nemen.
Klagen voor de camera van Netflix
In de eerste aflevering van Drive to Survive seizoen vier neemt Netflix ons mee naar de wintertests van een jaar geleden. Daar zien we precies hetzelfde gebeuren als in 2022. Bottas zegt dat de auto onbestuurbaar is en Lewis Hamilton klaagt over veel overstuur. De Engelsman parkeert ‘em zelfs in de grindbak. Volgens Mercedes zijn ze er nog lang niet en is het podium nog ver weg.
We weten allemaal wat er twee weken later gebeurde. Lewis Hamilton werd tweede in de kwalificatie en troefde Max Verstappen af in de race. Mercedes was er, niet voor het eerst, in geslaagd om iedereen zand in de ogen te strooien. Ook in 2022 zien we ditzelfde patroon. Mercedes en Hamilton spreken hun zorgen uit en beweren dat ze achterliggen op Red Bull en Ferrari.
Zijn Mercedes en Hamilton weer aan het sandbaggen?
Je moet dus niet gek opkijken als Lewis Hamilton volgende week op de eerste rij staat. Mercedes behoort gewoon tot de favorieten voor de titel. Toch is er kans dat Mercedes dit jaar niet bezig is met ‘sandbaggen’ en dat Hamilton gewoon de waarheid spreekt. Die kans is in ieder geval groter dan in voorgaande jaren.
Formule 1 alweer vol drama: RB18 is ‘te zwaar’ en wie vervangt Mazepin?
De voornaamste reden daarvoor is het nieuwe Formule 1 reglement. Vorig jaar werd er gereden in auto’s die nagenoeg hetzelfde waren als het jaar ervoor. Er was dus weinig ruimte voor verbetering of verslechtering. De rangorde bleef redelijk hetzelfde. Dat gaat dit jaar niet gebeuren omdat iedere team een compleet nieuwe auto moest ontwerpen.
De kaarten worden opnieuw geschud
We zagen in de wintertest een hoop verschillende ontwerpen. De teams hebben iedere hun eigen invulling gegeven aan het nieuwe reglement, en het is afwachten wie de juist keuze gemaakt heeft. Of de verkeerde. Het zou dus kunnen dat het ontwerp van Mercedes niet zo goed is als dat van Red Bull en Ferrari. In dat geval moet de Duitse renstal daadwerkelijk in de achtervolging.
Wat daarin niet helpt is dat de teams nog maar één week hebben om zich klaar te stomen voor de eerste race. Vorig jaar zaten er nog twee weken tussen de laatste testweek en de seizoensopener in Bahrein. Wie weet heeft Mercedes echt een achterstand en moet Lewis Hamilton zondag toekijken hoe Max Verstappen wegrijdt.
Gewoon weer Hamilton vs. Verstappen
Je mag hopen dat dit het geval is, maar reken er niet op. Mercedes is acht keer op rij kampioen geworden bij de constructeurs. Als er een team is dat een achterstand kan wegpoetsen, dan is het Mercedes. Is het niet voor de race in Bahrein, dan wel na een aantal races. Max Verstappen is dus nog lang niet verlost van Lewis Hamilton.