Netflix overweegt nog meer reclame en in-app aankopen
Netflix heeft al twee jaar een geheim wapen waar Disney+ en HBO Max niet aan kunnen tippen: gratis games. Daar komt helaas waarschijnlijk verandering in, zo blijkt nu. Nog meer reclame.
Ooit namen we een streamingdienst om aan die vermaledijde reclame op de lineaire televisie te ontsnappen. Nu weten we wel beter, al is het als gamer zo slecht nog niet.
Netflix biedt gratis topgames aan
Je kunt als Netflix-abonnee zelfs gratis een drietal legendarische GTA-games spelen. Daarnaast heeft de streamer ook stilletjes geprezen indie-games opgesnoept, waaronder het schitterende Monument Valley en de tactische puzzelgame Into the Breach.
Weinig abonnees zijn zich ervan bewust hoeveel ijzersterke games ze gratis binnen kunnen hengelen. In dit artikel tipten we al een aantal toppers, en we leggen je in dit artikel specifiek uit hoe je bijvoorbeeld via Netflix GTA San Andreas kunt spelen.
Ook ontwikkelt de streamingdienst zijn eigen games. Volgens de gamingbaas van het bedrijf heeft Netflix maar liefst negentig grote games bij verschillende studio’s in ontwikkeling. Je kunt dus gerust spreken van een prominente pilaar binnen het overkoepelende aanbod van Netflix.
Strijd tegen Fortnite
Een effectieve manier om je te onderscheiden van de concurrentie, maar ook een overlevingsmiddel: in 2019 merkte Netflix al op dat niet Disney+, maar Fortnite de grootste concurrent van de streamingdienst is. Het gaat er immers niet om voor welke streamingdienst consumenten kiezen, maar hoe ze hun tijd besteden. Elk uur dat jij Fortnite speelt, zit je niet achter Netflix. Dat inzicht heeft er dus voor gezorgd dat je een breed scala aan topgames via je abonnement kunt spelen.
We raden je echter vooral aan daar nog even van te genieten. Maak je geen zorgen; die gratis games gaan niet opeens verdwijnen, maar de experience wordt er waarschijnlijk in de toekomst wel minder luxueus op.
Netflix overweegt extra prijskaartje en reclame
The Wall Street Journal meldt namelijk op basis van interne bronnen dat er binnen Netflix al maanden discussies worden gevoerd over hoe het bedrijf nog meer geld aan zijn games kan gaan verdienen.
De hoge piefen overwegen onder andere in-app aankopen, een extra prijskaartje hangen aan de meest prestigieuze games en het plaatsen van advertenties in spellen. Oftewel: alle commerciële troep waar je ook in free-to-play spellen last van hebt, ondanks dat je al betaalt voor een abonnement.
Treur echter niet te snel. Het gaat om interne discussies, niet om aangekondigde veranderingen. Elk bedrijf zal vroeger of later dit soort opties verkennen. Bovendien gaf co-CEO Greg Peters april vorig jaar nog tegenover investeerders aan dat Netflix bewust niet voor reclame en en in-app aankopen ging, waar dat wel de norm was bij andere games,
“We willen een gedifferentieerde game-ervaring en een deel daarvan is om gamemakers de mogelijkheid te geven na te denken over het bouwen van games puur vanuit het perspectief van het plezier van de speler en zich geen zorgen te hoeven maken over andere vormen van geld verdienen, of dat nu advertenties of in-game betalingen zijn,” aldus Netflix co-CEO Greg Peters aan investeerders.
Te grote zak geld om te negeren
Maar ja, wanneer is de lonkende zak geld te groot om te negeren? Naar verwachting zullen consumenten in 2024 maar liefst 111.4 miljard dollar besteden in en aan mobiele games. Op ten duur wordt het een weg naar ‘gratis’ geld die ook aandeelhouders op zal gaan vallen.
Bovendien was Netflix jarenlang ook fel tegen het toevoegen van reclame aan de films en series die het aanbiedt en het aanpakken van wachtwoorddelers. Precies; de streamer biedt nu in specifieke markten een abbo met reclame aan en ook in Nederland is het delen van je account een stuk lastiger geworden. Things change, zeker als er geld verdiend kan worden. Wie weet voegt het bedrijft een extra premium-abonnement toe, specifiek voor de games die het aanbiedt.
Geniet er nog even van
Dus, opnieuw, geniet nog even van de vele topgames die je nu nog via je Netflix-abonnement kunt spelen, zonder vervelende reclame of games die zo ontworpen zijn dat je wel geld moet uitgeven.
Een oase binnen het mobiele gaminglandschap. Vooralsnog. Want dat er iets gaat veranderen, ligt voor de hand. Wordt vervolgd! Check ook deze indrukwekkende mod, die de graphics van GTA 6 alvast naar GTA 5 brengt.