Noah Korevaar
Noah Korevaar Films & Series 12 jun 2023
Leestijd: 3 minuten

Controversiële maatregel Netflix werkt nog beter dan verwacht

Als je hoopte dat Netflix snel spijt zou gaan krijgen van het aanpakken van wachtwoord-delers, dan hebben we slecht nieuws voor je.

Netflix is afgelopen maand ook in Nederland begonnen met het aanpakken van accountdelers. Het Amerikaanse bedrijf begon al jaren geleden hier en daar met kleine testjes, en geruchten over dergelijke maatregelen doen ook al jaren de ronde. Pas vorig jaar werden de plannen echter concreet: na teruglopende groeicijfers moest de techgigant het glas voor de noodknop breken om zijn aandeelhouders tevreden te houden.

Netflix jaagt op accountdelers

Je kunt dus niet meer met Jan en alleman je wachtwoord delen. Irritant, en je zou dus ook niet de enige zijn die hoopt dat Netflix op de controversiële beslissing terugkomt. In Canada kregen sceptici even hoop: daar moest de streamingdienst na de introductie van de maatregelen een flinke klap incasseren, wat groeicijfers betreft. Helaas kon de CFO al snel met mooie cijfers pronken: na een initiële dip leverde het aanpakken van accountdelers juist meer abonnees en omzet op.

Want tja, de rekensom is vrij simpel. Een enkele consument die voor deze situatie meeliftte op een ander account en nu zelf een abonnement afsluit, is meer waard dan tien meelifters waaraan Netflix toch al niets verdiende, die nu geheel afhaken. Die dynamiek zien we nu ook in andere landen terug. Ook in Amerika is het bedrijf begonnen met het aanpakken van accountdelers, en de eerste cijfers zijn nu binnen.

Prime Video bespot Netflix en nodigt accountdelers uit

Werkt beter dan verwacht…

Marktonderzoekbureau Antenna heeft een opvallende grafiek gedeeld. Netflix begon op 23 mei dit jaar met het waarschuwen van Amerikaanse gebruikers die een account delen, maar niet op hetzelfde adres wonen. In de vier dagen daarna schoot het aantal nieuwe abonnees van de streamingdienst omhoog. Gemiddeld kreeg de dienst er per dag 73.000 nieuwe abonnees bij. Een stijging van 102 procent ten opzichte van de zestig dagen ervoor.

Sterker nog: op 26 en 27 mei kwamen er elke dag maar liefst 100.000 abonnees bij. Dat is meer dan wat Netflix zag gebeuren toen de eerste lockdowns van start gingen in 2020. Toen we allemaal opgesloten zaten en niets beters hadden te doen. Van de dip in groei waar Netflix zijn aandeelhouders na de situatie in Canada dus voor waarschuwde, blijkt in Amerika dus helemaal geen sprake van te zijn. Het massale opzeggen van abonnementen valt in het niet bij het aantal nieuwe abonnees.

… in Amerika, dus treur niet te vroeg

Voor elke consument is dit eigenlijk slecht nieuws, zelfs als je geen Netflix-abonnement hebt. Aandeelhouders van concurrerende streamingdiensten zullen immers direct gaan watertanden van dit soort nieuwsberichten. Netflix moest het spits afbijten, maar als de beslissing echt zoveel vruchten afwerpt als het nu lijkt, dan is het ook een no-brainer voor andere streamingdiensten.

Maar goed, laten we niet te vroeg conclusies trekken. Op de lange termijn is het nog maar de vraag of deze maatregelen daadwerkelijk lonen. Ook hebben we nog geen Nederlandse cijfers te pakken, en is de imagoschade van het bedrijf ook nog lastig te meten. De controversiële zet maakt Netflix er immers niet populairder op. Wordt vervolgd!

Antenna.Live

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.