Netflix heeft zijn advertenties gevonden (en dat heeft grote gevolgen)
Netflix lanceert later dit jaar noodgedwongen een nieuw abonnement met reclame. Daarvoor gaat de streamingdienst samenwerken met een opvallende partner: Microsoft.
Films en series kijken waar en wanneer je wil, zonder irritante reclame: Netflix bood na de introductie in 2013 ook Nederlandse gebruikers een no-brainer van een ervaring.
Netflix heeft het zwaar
Anno 2022 is er een hoop veranderd. Andere entertainmentgiganten hebben eindelijk ook de memo gekregen, en lanceerden vooral de afgelopen paar jaar stuk voor stuk hun eigen streamingdienst. Disney+, HBO Max, Apple TV+ en ga zo maar door.
Die fragmentatie heeft twee grote gevolgen. Gevolgen waar ook wij als gebruikers wat van merken. Zo is Netflix al lang niet meer een verzamelplek waar je praktisch elke grote blockbuster kunt kijken. De streamingdienst moet het door alle concurrenten vooral hebben van zijn eigen Originals.
Opeens is Netflix wat content betreft de zwakkere partij. In tegenstelling tot Disney en HBO heeft het bedrijf niet decennia aan legacy-content of megafranchises zoals Star Wars en Harry Potter.
Advertenties komen eraan!
Dat voelt het bedrijf. Eerder dit jaar moest oprichter Reed Hastings tegenvallende groeicijfers melden. Vervolgens verdampte 50 miljard dollar aan beurswaarde en volgenden meerdere massaontslagen. Plannen werden geschrapt en aandeelhouders vroegen om drastische maatregelen.
En die gaan we krijgen ook. Waar Netflix begon als een plek waar je de overal aanwezige televisiereclames kon ontwijken, duikt de streamingdienst nu juist bovenop advertenties. Een noodmiddel waar Hastings zich in het verleden meermaals negatief over heeft uitgelaten en waar het bedrijf ook niet aan wilde geloven.
Tot nu. Netflix moet wel, kun je bijna stellen, in ieder geval als je aandeelhouders moet geloven. Afgelopen maand bevestigde co-CEO Ted Sarandos al dat er advertenties naar de streamingdienst komen.
âWe hebben een groot klantensegment genegeerd, namelijk mensen die zeggen: âHĂ©, Netflix is te duur voor mij en ik vind reclame niet ergâ,â legde hij uit.
Geen paniek
Sarandos zorgde ook meteen voor een belangrijk stukje nuance. Nee, huidige abonnees krijgen niet opeens last van reclame tussen hun favoriete series en films door.
âWe voegen een advertentielaag toe; we voegen geen advertenties toe aan Netflix zoals je het nu kent. We voegen een advertentielaag toe voor mensen die zeggen: âHĂ©, ik wil een lagere prijs en ik zal advertenties bekijken'â, aldus de co-CEO.
Nu, een maand later, is het duidelijk hoe het Amerikaanse bedrijf de zeer competitieve advertentiemarkt wilt gaan betreden.
Microsoft slaat toe
Daarvoor schakelt Netflix namelijk een klein en obscuur bedrijfje genaamd Microsoft in. Misschien ken je ze wel.
De streamingdienst heeft officieel bekendgemaakt dat Microsoft wereldwijd zijn âadvertising technology and sales partnerâ zal worden.
âHet is nog erg vroeg en we hebben veel om op te pakkenâ, aldus Netflix COO Greg Peters. âMaar ons langetermijndoel is duidelijk. Meer keuze voor consumenten en een premium, beter dan lineaire tv-merkervaring voor adverteerders. We zijn verheugd om met Microsoft samen te werken om deze nieuwe service tot leven te brengen.â
Het is officieel nog niet bekend wanneer het nieuwe Netflix-abonnement met advertenties gelanceerd wordt. Als we de geruchten moeten geloven, dan kun je echter al voor het einde van 2022 voor een goedkoper abonnement kiezen. Mits je het niet erg vindt als Stranger Things gepaard komt met wat advertenties.
Weâre thrilled Netflix has selected Microsoft as its advertising technology and sales partner. We want publishers to have more long-term viable ad monetization platforms, so more people can access the content they love wherever they are. https://t.co/QmPszxJTOf
â Satya Nadella (@satyanadella) July 13, 2022
Zowel aandeelhouders als de bedrijven verwachten er in ieder geval veel van. Een abonnement op de streamingdienst kost op dit moment bijna dubbel zoveel als een abonnement op bijvoorbeeld Disney+ of HBO Max. Een goedkoper abonnement met reclame boort een compleet nieuw segment aan. Althans, dat is wat men hoopt.
Geheime wapens en de toekomst
Verder heeft Netflix nog een aantal geheime wapens in zijn gereedschapskist. Zo verkent de streamingdienst de lucratieve wereld van live streaming en overweegt het om het delen van wachtwoorden aan te pakken. Een potentiele bron van vele miljoenen nieuwe abonnees.
De keuze voor Microsoft is opvallend. Oplettende lezers merken op sociale media op dat Netflix draait op AWS, de cloud-technologie van Amazon, een directe concurrent van Microsoftâs Azure.
Verder wil Netflix in het streamen van games duiken, iets waar Microsoft met zijn Xbox-divisie de afgelopen jaren ook flinke stappen in heeft gezet. Is het fixen van advertenties slechts de eerste stap in een verdere innige samenwerking? Of kunnen we, zoals sommige analisten verwachten, zelfs op een complete overname door Microsoft rekenen?
John Wick-maker dropt brute Netflix-film met Snoop Dogg en Jamie Foxx
Laten we eerst maar eens het nieuwe abonnement afwachten, en de daarop volgende kwartaalcijfers. Andere streamingdiensten kijken ongetwijfeld met grote interesse mee.