Advertenties op Netflix krijgen kritiek uit onverwachte hoek
Het nieuwe Netflix-abonnement met advertenties is officieel uitgerold. De streamingdienst kreeg direct te kampen met klachten vanuit een onverwachtse hoek.
Na jaren aan geruchten was het afgelopen week dan eindelijk zover: in onder andere Amerika werd het gloednieuwe abonnement van Netflix uitgerold. Of dat goed nieuws is, ligt maar net aan hoe je het bekijkt.
Netflix gaat voor advertenties
Het goedkopere abonnement komt namelijk gepaard met advertenties. Ja, reclame die je favoriete serie of film opeens onderbreekt. Het vloekt compleet met waar Netflix al jaren voor staat, maar ja, aandeelhouders moeten ook tevreden worden gehouden.
Samen met Microsoft werkt de streamingdienst aan een lucratieve toekomst voor het advertentiemodel. Sterker nog, analisten verwachten dat de advertenties in het eerste jaar alleen al 2 miljard dollar op zullen leveren. Netflix voorspelt zelf dat het advertentiemodel uiteindelijk meer op kan gaan leveren dan het huidige abonnementsmodel.
Big business dus, en dat komt mede door de hoge prijzen die Netflix hanteert. Interne bronnen beweren dat het bedrijf dubbel zoveel vraagt als wat adverteerders gewend zijn om elders voor advertentieruimte te betalen. De streamingdienst claimt dat de beperkte ‘premium’ advertentieruimte die hogere prijzen rechtvaardigt.
Makers klagen
Afijn, over omzetten en prijzen gaan we ongetwijfeld meer horen tijdens het bekendmaken van de volgende kwartaalcijfers van het bedrijf. In de tussentijd is het nieuwe abonnement dus al uitgerold. Nederland blijft voorlopig nog achter, maar de reacties vanuit de Verenigde Staten zijn niet mals.
En dan hebben we het niet over consumenten. Meerdere betrouwbare bronnen wijzen er namelijk op dat de eigen sterren van Netflix allesbehalve blij zijn met de advertenties, zo schrijft het Amerikaanse CNBC.
Bridgerton en Midnight Mass
Naar verluidt gaat het voornamelijk om twee grote namen: Shonda Rhimes en Mike Flanagan. Rhimes is de machtige producente achter hits als Bridgerton en Inventing Anna. Flanagan ken je van horrorhits als Midnight Mass en The Haunting of Hill House.
Beide makers hebben een megadeal met Netflix, maar tekenden destijds voor een platform waar hun content ononderbroken vertoond zou worden. Nu worden hun verhalen opeens abrupt verstoord door reclameblokken. Voor de duidelijkheid: zij krijgen dus niet een percentage van die plotseling geïntroduceerde advertentieomzet.
Bewuste momenten
Rhimes en Flanagan maken deel uit van een bredere groep makers die hun beklag zouden hebben gedaan bij managers binnen Netflix. De streamingdienst heeft ze naar verluidt gerustgesteld dat de advertenties niet zomaar in content worden geduwd.
“We gebruiken onze interne content tagging-teams om natuurlijke breekpunten te vinden, zodat we de advertentie op het minst opdringerige punt kunnen leveren”, zei Greg Peters daarover al afgelopen maand. Hij is de operationele baas van Netflix.
Maar ja, dat werkt niet in elke situatie even goed. Neem bijvoorbeeld The Haunting of Hill House. Één aflevering uit die horrorserie bestaat uit vijf lange takes die uit één shot bestaan. Een meesterlijke manier van spanning opbouwen, die nu dus opeens bruut onderbroken kan worden door reclame voor een nieuw parfum. Bewust geplaatst of niet, dat is gewoon rampzalig. Sterker nog, consumenten melden op Twitter dat ze in die specifieke aflevering drie keer één minuut aan reclame hebben gekregen.
Beperkte impact
Het is een pittige kwestie voor Netflix. Tot nu toe had men het continu over het perspectief van de consumenten: zijn die te porren voor een nieuw abonnement met advertenties? Zij kunnen nog kiezen tussen een abbo mét en een abbo zonder. De makers van grote prestigeseries hebben geen keuze: Netflix is de eigenaar van hun content, en voor een groeiend deel van de abonnees-taart zal hun film of serie onderbroken worden voor een commercieel blokje reclame.
Volgens interne bronnen stelt de streamingdienst makers gerust door te benadrukken dat de verwachting is dat het aantal abonnees dat voor advertenties kiest klein zal blijven ten opzichte van de oudere abonnementen zonder reclame. Maar ja, daarmee is het probleem niet opeens verdwenen.
Déjà vu
In the end hebben we het hier over de klachten van multimiljonairs, maar het punt dat ze maken is zeker valide en legt de vinger ook voor ons op de zere plek. Netflix bood een welkom alternatief voor de met reclame volgepropte versplinterde markt die televisie heette.
Met de huidige lawine aan nieuwe streamingdiensten en de introductie van advertentie lijkt het cirkeltje helaas steeds ronder te worden: losse plekken waarvoor je moet betalen, en je favoriete series en films die onderbroken worden door advertenties. Déjà vu? Een beetje. Gelukkig hebben we het vooralsnog over een losstaand, goedkoper abonnement. Zolang jij bereid bent de portemonnee te blijven trekken, hoef je geen advertenties te verwachten op Netflix.