Netflix is klaar met testen maatregelen tegen accountdelers
De kogel is door de kerk. Netflix schrijft aan zijn aandeelhouders dat het zeer tevreden is over de tests omtrent het aanpakken van accountdelers. Een grootschalige uitrol staat voor de deur.
Het delen van je Netflix-account was tot vorig jaar volstrekt vanzelfsprekend. Een verstandige financiële beslissing. Sterker nog: Netflix stond het niet alleen al die jaren oogluikend toe, maar maakte er zelfs grapjes over op Twitter. Maar ja, dat waren de jaren van overweldigende groei en tevreden aandeelhouders.
Netflix pakt accountdelers aan
Toen die groei begin 2022 stokte, lag het grootschalige delen van wachtwoorden opeens onder het vergrootglas. Voor Netflix was en is het de meest voor de hand liggende knop om aan te draaien. Laaghangend fruit. Een shortcut richting meer, snellere groei. Met de introductie van een goedkoper abonnement met advertenties is de eerste stap vorig jaar al gezet.
Het actief aanpakken van accountdelers bleef en blijft echter vooralsnog uit. Sure, het bedrijf is al enkele maanden in verschillende landen testjes aan het doen, maar daar blijft het bij. Bovendien is het voor Nederlandse consumenten nog een ver-van-je-bed-show. Zelfs het goedkopere abbo met advertenties is hier nog niet uitgerold.
Love is sharing a password.
â Netflix (@netflix) March 10, 2017
Tevreden over testresultaten
Juich echter niet te vroeg. De tijd van experimenteren en testen lijkt voorbij te zijn. Gebruikers die hoopten op een positieve plottwist, kunnen alvast een eigen account aan gaan maken. Het bedrijf is namelijk reuze tevreden met de resultaten. In een brief aan aandeelhouders schrijft Netflix het volgende: âIn het eerste kwartaal lanceerden we âbetaald accountdelenâ in vier landen, en we zijn zeer tevreden met de resultaten.â Betaald accountdelen. Mooi.
De volgende stap gaat dan ook gezet worden: âWe zijn een een grootschalige uitrol aan het plannen voor het tweede kwartaal.â Oftewel, de fase van kleine testjes is definitief voorbij. Netflix heeft naast Amerika nog geen specifieke landen genoemd, maar het moge duidelijk zijn dat een brede, wereldwijde uitrol voor onze deuren staat.
Dan krijg je twee opties als je een account met een ander wil delen. Je kunt je huidige abonnement behouden en extra betalen om het te mogen delen, of je kunt je kijkgeschiedenis exporteren naar een nieuw, losstaand account. Voor Netflix is de potentie gigantisch: het bedrijf schat dat van de 230 miljoen actieve abonnees, er 100 miljoen een account delen. Ka-ching!
Klap incasseren
En ja, sceptici, ook Netflix weet dankzij hun eigen cijfers maar al te goed dat consumenten niet blij zijn met dit nieuws. Maar blijkbaar blijkt uit diezelfde cijfers dat de uiteindelijke impact reuze meevalt: âWe zien in elke markt een annuleringsreactie wanneer we het nieuws aankondigen, wat de ledengroei op korte termijn beĂŻnvloedtâ, schrijft het bedrijf aan aandeelhouders. âMaar als delers hun eigen accounts gaan activeren en bestaande leden âextra lidâ-accounts toevoegen, zien we meer acquisitie en inkomsten.â Oftewel, netto verdient Netflix meer. In Canada heeft het bedrijf daardoor al flinke groei te pakken.
De uitrol in de Verenigde Staten wordt echter de grote lakmoesproef voor de drastische maatregel. Netflix is al druk bezig met het voorzichtig waarschuwen en voorbereiden van zijn aandeelhouders. Het bedrijf benadrukt dat de maatregel op de korte termijn tot licht krimpende groeicijfers zal leiden, maar dat het er het volste vertrouwen in heeft dat de koerswijziging op de lange termijn voor groei zal zorgen. We gaan het meemaken! Waarschijnlijk volgt er zeer binnenkort meer nieuws over een eventuele Nederlandse uitrol.