Het is begonnen: Netflix dwingt accountdelers bij te betalen
Al jaren doen geruchten de ronde dat Netflix het delen van accounts aan gaat pakken. Een nieuwe test maakt die zet definitief: abonnees zullen de portemonnee moeten trekken om accounts te blijven delen.
Het is een gigantische zak geld die het bedrijf op dit moment misloopt. Ga maar eens na: bijna iedereen die je kent deelt waarschijnlijk zijn of haar abonnement met familie, vrienden of collega’s. Dat zijn een hoop individuen die anders hoogstwaarschijnlijk zelf een abonnementje hadden afgesloten.
Netflix heeft meer abonnees nodig
Vorig jaar werden die geruchten een stuk concreter. Toen begon Netflix namelijk een test, waarbij een klein groepje abonnees die een account delen een melding kregen. Ze werden gevraagd om hun account te verifiëren via SMS of e-mail. Irritant als je net een film wilt aanzetten, want waarschijnlijk kan enkel de primaire eigenaar van het account dat voor je doen. Maar goed, het bleef bij een test en een relatief klein drempeltje.
Dit jaar werd de urgentie voor Netflix iets groter. Na tegenvallende kwartaalcijfers kelderde het bedrijf op de beurs. Aandeelhouders waren niet blij met de zeer tegenvallende groeicijfers, massaontslagen volgden. Terug naar de tekentafel. Daar is het sommetje ontzettend simpel: hoe krijg je meer abonnees, en krik je die groeicijfers omhoog? Precies, de gebruikers die je al hebt converteren naar nieuwe abonnees. Vele consumenten delen immers al een account, op een manier die eigenlijk enkel voor huisgenoten bedoeld is.
Netflix heeft zijn advertenties gevonden (en dat heeft grote gevolgen)
Accountdelers moeten bijbetalen
Dat heeft de streamingdienst maar al te goed door, zo blijkt nu. Netflix is namelijk in Argentinië, Guatemala, El Salvador en de Dominicaanse Republiek begonnen met het aanpakken van wachtwoorddelers. In een nieuwe test krijgen gebruikers te horen dat ze bij moeten betalen als ze hun account op een andere locatie dan hun primaire huishouden gebruiken. Maak je geen zorgen: vakantiegangers kunnen hun favoriete series en films gewoon streamen. Netflix vraagt de consumenten enkel bij te betalen als ze langer dan twee weken op een andere locatie streamen.
Een extra stream-locatie gaat zo’n 2,99 dollar per maand kosten. Althans, tijdens deze test. De kans is groot dat het bedrijf meerdere prijzen zal gaan testen.
Netflix gaat het ook makkelijker maken om in te zien waar en door wie je account wordt gebruikt. Als je een Basis-abonnement hebt, dan kun je Ă©Ă©n extra locatie (huishouden) aan je abonnement toevoegen. Ja, daar zitten ook nog beperkingen aan vast. Je kunt dus niet eindeloos voor een vriendenprijsje je vrienden aan je account toevoegen. Heb je het Standaard-abonnement, dan kun je er twee toevoegen. Premium heeft ruimte voor drie extra stream-locaties.
Wat is een huishouden?
Het is een logische test, hoe zeer het ook slecht nieuws is voor sommige gebruikers. De test verloopt echter nog niet geheel vlekkeloos. In Peru waren abonnees vooral in de war wat de definitie van een huishouden betreft. Sindsdien heeft Netflix op de officiële ondersteuningspagina’s iets meer duidelijkheid gegeven:
Als dergelijke tests je doen besluiten om een eigen abonnement af te sluiten, dan kun je wellicht het beste nog even wachten. Ondanks bleek namelijk dat Netflix ook een tooltje aan het testen is waarmee abonnees hun profielen en kijkgeschiedenis over kunnen zetten naar een ander abonnement. Daarover is verder nog niks bekend.
Meer nieuws volgt waarschijnlijk snel
Waarschijnlijk gaan we hier ĂĽberhaupt meer over horen in de komende dagen. De volgende bekendmaking van kwartaalcijfers staat namelijk voor de deur. CEO Ted Sarandos zal ongetwijfeld die gelegenheid aangrijpen om aandeelhouders gerust te stellen met de mededeling dat het bedrijf er alles aan doet om meer abonnementen te slijten.
In een reactie op nieuwsartikelen over de hierboven beschreven test heeft Netflix ook alvast uitgelegd waarom het nodig is om account-delers aan te pakken: “”Het is geweldig dat onze leden zo dol zijn op Netflix-films en tv-programma’s dat ze die breder willen delen”, aldus Chengyi Long, directeur productinnovatie. “Maar het wijdverbreide delen van accounts tussen huishoudens ondermijnt ons vermogen om op lange termijn te investeren in onze service en deze te verbeteren.”
Een helder, en vooral een onvermijdelijk verhaal. Voor nu blijft het bij een test in andere landen, maar het is hoogstwaarschijnlijk slechts een kwestie van tijd voor we hier ook in Nederland mee te maken zullen krijgen.
Spider-Man en meer: 8 films die je vanaf nu op Netflix streamt