Slecht en goed nieuws: Netflix bevestigt aanpakken account-delers
Afgelopen maart dook er een controversiële test van Netflix op. De streamingdienst leek alsnog account-delers aan te gaan pakken. Netflix-CEO Reed Hastings heeft eindelijk gereageerd, met slecht maar ook goed nieuws.
Netflix is ten opzichte van de concurrentie behoorlijk prijzig. Als je films en series in Ultra HD wilt streamen, dan ben je al 13,99 euro per maand kwijt. Terwijl Prime Video en Disney+ respectievelijk 2,99 euro en 8,99 euro per maand kosten.
Massaal accounts delen
Maar goed, die concurrenten komen ook nog maar net om de hoek kijken en willen marktaandeel veroveren. Een lagere prijs hanteren is daarin een effectieve strategie. Bovendien heb je als consument waarschijnlijk niet zoveel last van de hogere prijzen van Netflix. Uit onderzoek blijkt immers dat Nederlanders massaal hun Netflix-account delen.
Of het nou met je broertje, buurvrouw of vrienden is: accounts delen zorgt ervoor dat je opeens per persoon nog maar een paar euro kwijt bent. Het probleem? Officieel mag dat helemaal niet. Het is de bedoeling dat gebruikers enkel binnen hetzelfde huishouden hun account delen. Daarom kun je ook verschillende profielen aanmaken op de dienst. Maar daar houdt het dan ook wel mee op,
Controversiële test
Toch heeft Netflix dergelijke trucjes al sinds 2013 gedoogd. Tot dit jaar. In maart dook er opeens een opmerkelijke test op binnen de app van de streamingdienst. Gebruikers kregen een waarschuwing te zien en moesten opeens verifiëren dat ze account-eigenaar waren. Ja, dan loop je al snel tegen een muur op als je een account deelt met anderen. Je account verifiëren terwijl je net klaar zat voor een film wordt dan een hoop gedoe.
In dit artikel kun je zien hoe de test er precies uit zag en wat het betekent voor consumenten.
Netflix-CEO reageert
Nou, er is nog slechter nieuws. Het blijft namelijk niet enkel bij een test. Eerder deze week deelde Netflix zijn financiële resultaten voor het eerste kwartaal. Tijdens een vragenrondje reageerde oprichter en CEO Reed Hasting eindelijk publiekelijk op de controversiële test.
Het bedrijf zet zijn plannen door, maar dat betekent niet dat de ervaring zo agressief hoeft te zijn als we tot nu toe in tests hebben gezien. “We zullen veel dingen testen, maar we zouden nooit iets uitrollen dat aanvoelt als ‘turning the screws’ voor mensen die van de service genieten,” aldus Hastings. “Het moet logisch voelen voor consumenten, dat ze het begrijpen.”
Aanpak wordt nog bepaald
Ook productbaas Greg Peter bevestigt dat Netflix plannen heeft om account-delers aan te pakken, maar benadrukt tegelijkertijd ook dat de benadering nog allesbehalve vast ligt:
“We weten nog niet echt … wat de juiste plek om te landen is op dit moment,” aldus Peters, erop wijzend dat de test “vooral bedoeld is om het proces op te starten, zodat onze leden ons kunnen laten weten wat het ideale model is.”
Dat klinkt allemaal heel vriendelijk en vrijblijvend, maar in de praktijk komt het er dus nog steeds op neer dat Netflix aan het verkennen is hoe account-delers kunnen worden aangepakt. Misschien wordt het vriendelijker verpakt dan we tot nu toe in de tests hebben gezien, maar het bedrijf gaat die kant op. Maar op welke manier precies staat nog niet vast. Dat is dan ook meteen het goede nieuws: voorlopig blijft het dus nog bij tests.
Het grote dilemma
Dat is niet zo gek: Netflix is zich er natuurlijk ook goed bewust van dat dergelijke ingrepen grote risico’s met zich meebrengen. Stappen consumenten bijvoorbeeld niet massaal over naar de concurrenten, die niet moeilijk doen over het delen van accounts?
De grote rode N is al de duurste, dus het moet voorzichtig omspringen met de voorsprong die het op dit moment nog heeft. Aan de andere kant kan het aanpakken van account-delers een enorme instroom aan nieuwe abonnees opleveren. Een aantrekkelijke prikkel, nu het aantal nieuwe abonnees in het afgelopen kwartaal zeer tegenviel. Wordt ongetwijfeld vervolgd!
Pas op! Door deze fout kan je WhatsApp-account verwijderd worden