Netflix onthult prijs en datum goedkoop abonnement met advertenties
Het is zover. Netflix gaat in november het nieuwe abonnement met advertenties lanceren. Nederland blijft voorlopig buiten schot, maar het prijskaartje dat we ook hier kunnen verwachten is wel al bekend.
Netflix kondigde eerder dit jaar aan dat het een aan een nieuw abonnement met advertenties komt. Daarvoor werkt het bedrijf samen met Microsoft. Sindsdien draait de geruchtenmolen op volle toeren. Van gelekte prijzen tot analisten die over elkaar heen buitelen om de move te bekritiseren of juist te prijzen.
Netflix lanceert abonnement met advertenties
Gelukkig kun je nu je zoutvaatje opbergen. Die korrel zout is namelijk niet meer nodig: Netflix heeft zojuist bekendgemaakt dat het nieuwe abonnement met advertenties op 3 november gelanceerd gaat worden.
Juich of treur niet te vroeg. Het nieuwe abonnement wordt op 3 november onder andere gelanceerd in de Verenigde Staten, Frankrijk, Duitsland en tot slot het Verenigd Koninkrijk. Nederland blijft vooralsnog achter.
Nederlands prijskaartje?
Een uiteindelijke lancering hier is echter onvermijdelijk, dus de details van het nieuwe abbo zijn wel degelijk interessant. Zo geven de prijskaartjes van het nieuwe abbo in Duitsland en Frankrijk een goede indicatie van wat we ook hier kunnen verwachten.
In Frankrijk betalen consumenten 5,99 euro voor het nieuwe abbonnement. In Duitsland komen ze er iets beter vanaf met een prijskaartje van 4,99 euro. Op dit moment heeft Nederland verder exact dezelfde prijzen als Duitsland. De kans is dan ook groot dat we hier ook 4,99 euro gaan betalen voor het goedkope abonnement. Meevaller!
Maar ja, tegenover die lage prijs staat natuurlijk wel een andere prijs die je betaalt. Aan het abonnement kleven namelijk een aantal grote nadelen.
Beperkingen en nadelen
Ten eerste kun je maar op één scherm tegelijkertijd content streamen. Content die je enkel tot 720p te zien krijgt. Of je nou een peperdure 4k-televisie hebt of niet.
Ook zullen een aantal films en series aanvankelijk ontbreken. Dat is volgens Netflix geen bewuste keuze of strategie, maar het gevolg van afspraken die eerder gemaakt zijn rondom gelicenseerde titels. Het bedrijf werkt er naar eigen zeggen hard aan om daar verandering in te brengen.
Tot slot wordt de grootste drempel natuurlijk het feit dat je advertenties te zien gaat krijgen. Netflix gaat vier tot vijf minuten aan advertenties per uur aan je vertonen. Kindercontent blijft voorlopig buiten schot.
Content zonder advertenties
Bloomberg schreef in augustus nog dat ook Original-films van Netflix zelf geen advertenties zouden bevatten. Een manier voor de streamingdienst om zijn eigen producties nog aantrekkelijker te maken voor gebruikers. Daarover heeft Netflix in de officiële aankondiging van de lancering echter niks vermeld.
Afwachten dus. Op 3 november gaan we te horen krijgen of inderdaad al die content reclamevrij blijft. Op dit moment kost het goedkoopste abonnement in Nederland 7,99 euro.
Of de beperkingen die het bedrijf gaat introduceren het die paar euro besparen waard maken, zal je uiteindelijk zelf moeten beslissen. Gelukkig heb je voorlopig nog geen keuze: over een Nederlandse lancering is nog niks bekendgemaakt. Bovendien is Netflix duidelijk nog aan het experimenteren: “wat we doen bij de lancering zal niet representatief zijn voor de lange termijn kansen van wat het product kan zijn.”
De nieuwe Zelda-serie van Netflix is helaas niet wat je denkt
Netflix ruikt miljarden al
Aandeelhouders zijn in ieder geval alvast tevreden. Analisten van onderzoeksbureau Ampere Analysis verwachten dat Netflix alleen al in het eerste jaar 2 miljard dollar aan advertentie-inkomsten zal binnen harken. Voor 2027 zal die omzet naar 3 miljard dollar groeien, rekenen zijn voor.
Sterker nog, Netflix zelf voorspelt zelfs dat de advertenties uiteindelijk meer op kunnen gaan leveren dan het huidige verdienmodel. Dat komt mede door de prijzen die de streamingdienst naar verluidt hanteert.
Volgens insiders vraagt het bedrijf 60 dollar per duizend views. Dat is ongeveer het dubbele van wat adverteerders elders voor advertentieruimte betalen, maar Netflix claimt dat het beperkte aantal advertenties dat het gaat tonen die hogere prijs rechtvaardigt.
We gaan het meemaken in november. Lees in de tussentijd ook dit excellente achtergrondstuk van Bloomberg, waarin je achter de schermen mee wordt genomen bij Netflix, waarbij de focus vooral op de totstandkoming van dit nieuwe abonnement ligt.