Noah Korevaar
Noah Korevaar Films & Series 29 aug 2022
Leestijd: 3 minuten

Gelekt: hoeveel advertenties Netflix krijgt en wat het gaat kosten?

Dat Netflix druk bezig is met een nieuw abonnements met advertenties, is al langer bekend. Dankzij vakblad Bloomberg zijn nu ook het vermeende prijskaartje en meer details omtrent het nieuwe abonnement gelekt.

Waar de afgelopen jaren vooral concurrenten druk bezig waren met marktaandeel veroveren, ligt de bal nu opeens weer bij Netflix. Alle ogen van Wall Street zijn op de streamingdienst gericht.

Het masterplan van Netflix

Na tegenvallende groeicijfers heeft het bedrijf namelijk drastische maatregelen beloofd. De eerste stap is al gezet, in de vorm van een reeks ontslagrondes. Maar dat is niet genoeg. Er moeten meer abonnees aangetrokken worden.

Het masterplan? Advertenties. Ja, die verdraaide advertenties waardoor je juist zo blij was toen Netflix eindelijk naar Nederland kwam. Dezelfde advertenties waar de CEO van diezelfde streamingdienst juist in interviews zijn pittige mening over gaf.

Maar ja, toen was Netflix nog de alleenheerser in streamingland. Sindsdien is er een hoop veranderd. HBO Max timmert flink aan de weg en Disney+ hijgt Netflix al in de nek wat abonnee-aantallen betreft.

Abonnement met advertenties

Dus is het bedrijf toch gezwicht. De streamingdienst heeft bevestigd dat er een nieuw abonnement komt. Een goedkoper abonnement, maar dan wel voorzien van advertenties.

Sindsdien is het ook bekend geworden dat die advertenties geleverd worden door Microsoft. Een samenwerking waarvan men speculeert dat die nog best wel eens tot een complete overname zou kunnen leiden.

Maar goed, terug naar dat nieuwe abonnement. Ook is duidelijk geworden dat er nog meer nadelen aan het prettigere prijskaartje kleven. Zo zal het aanbod van series en films van derden kleiner zijn. Ook zal je ze niet offline kunnen bekijken. Geen download-functionaliteit dus.

Kannibaliseren

Netflix hoopt immers een nieuw segment aan te boren met een goedkoper abonnement, maar wil niet kannibaliseren op zijn huidige abonnementenomzet. Oftewel: het moet voor jou niet te verleidelijk worden om over te stappen naar het nieuwe abonnement. Dan verdient het bedrijf immers minder aan je.

Andersom moet het verleidelijk worden om toch wat meer geld bij te leggen, en over te stappen op een duurder abonnement. Oftewel: de drempel om aan Netflix te beginnen wordt lager, maar de gebruikservaring krijgt wel bewust een aantal pijnpuntjes.

Prijskaartje duikt op

Allemaal leuk en aardig, maar hoe laag wordt die drempel dan precies? Bloomberg, de gereputeerde zakenkrant, beweert nu het antwoord op die vraag te hebben. Op basis van bronnen binnen Netflix claimt de publicatie dat het nieuwe abonnement in Amerika tussen de zeven en acht dollar gaat kosten.

Ter vergelijking: de huidige abonnementen kosten daar 9,99 dollar, 15,49 dollar en 19,99 dollar. In Nederland kosten de huidige abonnementen 7,99 euro, 11,99 euro en 15,99 euro. Een abonnement met advertenties zou dan in verhouding neer komen op zo’n vijf tot zeven euro. 4,99 euro per maand klinkt dan zeer plausibel.

Hoeveel advertenties?

Daar blijft het niet bij. Bloomberg meldt namelijk ook dat Netflix net zoals Disney+ maximaal vier minuten aan advertenties per uur gaat tonen. Die krijg je dan te zien voor de content die je wilt streamen, en halverwege. Dus ja, de finale van je favoriete serie zal bruut onderbroken worden voor een stukje reclame.

Ook weet de publicatie te melden dat het nieuwe abonnement in het vierde kwartaal van dit jaar gelanceerd zal worden, maar slechts in een beperkt aantal markten. Begin 2023 zal een bredere uitrol volgen.

Langzamerhand wordt het plaatje dus steeds duidelijker. Vier minuten aan advertenties per uur, geleverd door Microsoft, geen reclame in de Kids-versie van Netflix, geen download-opties, en dus het verwachte prijskaartje.

Tekentafel

Neem dat laatste echter voorlopig met een korrel zout. In een reactie van Netflix op dit nieuws benadrukt een woordvoerder dat het nog vroeg dag is en Netflix nog aan de tekentafel staat. Er zijn nog geen definitieve beslissingen genomen.

De grote lijnen zijn echter duidelijk. Of het ook daadwerkelijk het tij zal gaan keren, gaan we later dit jaar ontdekken. Over Netflix gesproken: je hebt nog twee dagen om de onderstaande topfilms te streamen:

Laatste Kans op Netflix: deze 43 grote films verdwijnen eind deze maand

Bloomberg

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.