25 jaar Netflix: hoe het bedrijf de entertainmentindustrie veranderde
Netflix bestaat vandaag 25 jaar. En nee, in 1997 kon je nog geen films en series streamen. Wat destijds vernieuwend was: je kreeg je films via de post thuis. Duurde nog iets langer allemaal voordat je op play kon drukken. De geschiedenis in vogelvlucht. Met onderaan dit artikel een interessante TED Talk.
Het bedrijf is in 1997 opgericht door Reed Hastings en Marc Randolph in Scotts Valley, Californië. Laatstgenoemde heeft het bedrijf al eerder verlaten. De twee hebben een vermogen van respectievelijk 2,7 miljard euro en 100 miljoen euro.
Netflix bestaat 25 jaar
Vandaag 25 jaar geleden werd Netflix opgericht. Het bedrijf, dat begon als dienst voor het verhuren en verkopen van DVD’s via de post, werd later synoniem met het streamen van series en films. Inmiddels heeft het bedrijf het op die markt echter moeilijker door concurrentie van bedrijven als Disney, Amazon en Apple.
Van DVD’s per post naar streaming
Het duurde tien jaar voordat Netflix een eigen streamingdienst begon naast het postordermodel. In eerste instantie had die dienst maar een beperkt aantal films beschikbaar, maar streaming sloeg al vrij snel aan en was in 2009 populairder dan de verhuur van DVD’s. Met de ontwikkeling van een algoritme dat kijkers nieuwe series en films aanraadde groeide ook het aantal uren dat mensen keken en in 2010 kwam er een apart abonnement voor alleen maar streaming.
In datzelfde jaar ging het bedrijf ook eigen series en films maken. In de jaren die volgden maakte het bedrijf hitseries als House of Cards, Stranger Things, Squid Game en Tiger King. Ook met gekochte series als La Casa de Papel wist Netflix miljoenen kijkers te boeien.
Concurrenten en weglopende abonnees
Tijdens de coronapandemie groeide het aantal kijkers van Netflix nog hard, maar ook andere streamingdiensten werden populairder. Zo kwam Disney met Disney+ dat als grote trekker de superheldenfilms van Marvel en de Star Wars-serie heeft. Ook Amazon en Apple dingen om de gunsten van de kijker, net als HBO en verschillende lokale diensten in landen waar Netflix actief is.
Die concurrentie leidde er dit jaar toe dat het aantal abonnees voor het eerst afnam. Om kijkers terug te winnen in tijden van veel streamingdiensten en hoge inflatie besloot Netflix een goedkoper abonnement te maken waarbij reclames worden getoond. Die abonnementsvorm moet nog dit jaar in de Verenigde Staten worden aangeboden.
Overigens is Netflix zijn begin nooit vergeten. In de Verenigde Staten is er nog altijd een abonnementsvorm voor het huren van films die dan worden thuisgestuurd. Eerdere plannen om die tak op eigen benen te zetten werden nooit doorgezet.
Hoe Netflix de entertainmentindustrie veranderde
In de onderstaande TED Talk gaat Reed Hastings in gesprek met Chris Anderson, over de geschiedenis van het bedrijf, dat de entertainmentindustrie veranderde.