Netflix is 1 miljoen abonnees kwijt (en dat is goed nieuws)
Netflix heeft het afgelopen kwartaal opnieuw abonnees verloren. Toch is dat vooral goed nieuws.
Afgelopen nacht maakte Netflix zijn kwartaalcijfers bekend. Een belangrijk moment voor het bedrijf, gezien de vorige keer tot kelderende aandelen en massaontslagen leidde. Toen moest CEO Reed Hastings bekendmaken dat zijn bedrijf met flink tegenvallende groei te kampen had.
Netflix presenteert kwartaalcijfers
Hebben Disney+ en HBO Max dan toch Netflix afgetroefd, ondanks hun veel latere introductie? Voor die conclusie is het nog veel te vroeg. Netflix verwacht bijvoorbeeld veel van een nieuw abonnnementsmodel met advertenties.
Bovendien heeft het bedrijf goed nieuws te melden. Althans, mits je 1 miljoen verloren abonnees goed nieuws kunt noemen. Uit de nieuwste kwartaalcijfers van de Amerikaanse streamingdienst blijkt namelijk dat het bedrijf het afgelopen kwartaal zoveel abonnees kwijt is geraakt.
De klap valt mee
Dan lijkt âOh nee, nog meer, wat erg!â een logische conclusie. Toch is het eigenlijk goed nieuws. In drie maanden heeft Netflix 970.000 abonnees verloren, waar de streamingdienst oorspronkelijk 2 miljoen abonnees verwachtte kwijt te raken.
De klap waar onder andere aandeelhouders op rekenden, valt dus mee. Gezien Netflix nog niet eens de na de vorige kwartaalcijfers aangekondigde maatregelen heeft kunnen uitvoeren, is dat bijzonder goed nieuws. Althans, als je een aandeelhouder van Netflix bent. Gelukkig hadden de hoge piefen van de streamingdienst meer nieuws te melden.
Het is begonnen: Netflix dwingt accountdelers bij te betalen
Advertenties en missende content
Co-CEO Ted Sarandos deelde bijvoorbeeld mee dat het nieuwe abonnement met advertenties niet alle content die nu op Netflix staat zal bevatten. Niet uit onwil, maar omdat daarvoor nieuwe afspraken met licentiehouders moeten worden gemaakt. âTegenwoordig kunnen we de overgrote meerderheid van wat mensen op Netflix kijken, opnemen in de advertentie-ondersteunde laagâ, aldus Sarandos.
âEr zijn een paar dingen die daar buiten vallen â waarover we in gesprek zijn met de studioâs â maar als we het product vandaag zouden lanceren, zouden die abonnees alsnog een geweldige ervaring hebben. We zullen wat extra content alsnog toevoegen, maar zeker niet alles, maar we denken niet dat het een belemmering zal zijn voor de business.â
âHet is zeker een nice to haveâ, bevestigt CFO Spencer Neumann. âMaar het is geen must-have. Zoals Ted zegt, kunnen we vandaag starten zonder extra rechten voor die content. Hopelijk kunnen we dat aanvullen, maar we zullen gedisciplineerd zijn in wat we doen.â
Pas in 2023
Volgens The Wall Street Journal is het bedrijf al een tijdje in gesprek met studioâs om alsnog content te regelen voor het nieuwe abonnement. Blijkbaar verhinderen de huidige afspraken het aanbieden van het volledige aanbod dat we nu gewend zijn van Netflix.
Gelukkig heeft het bedrijf nog even: CEO Reed Hastings bevestigde afgelopen nacht dat het nieuwe abonnement met advertenties ergens aan het begin van 2023 gelanceerd zal worden.
Microsoft?!
Je merkt het al, zowel aandeelhouders als Netflix verwachten veel van de nieuwe zet. Het bedrijf heeft in ieder geval al een opvallende partner gevonden voor de advertenties, met potentieel verstrekkende gevolgen: Microsoft. Daarover lees je meer in dit artikel.