Nederlandse overheid verkoopt unieke Chevrolet met duister verleden
Neem je het niet zo nauw met milieuvriendelijkheid en trek je je nog minder aan van de benzineprijzen? Dan kun je bij de Nederlandse overheid fors onderbieden op een in beslag genomen Chevrolet Impala-occasion.
Het grootste deel van het aanbod aan in beslag genomen auto’s bij de Nederlandse overheid is niet echt de moeite waard, maar soms zitten er pareltjes tussen. Wij nemen het aanbod van het Ministerie van Financiën af en toe onder de loep.
Dubieuze occasion bij de Nederlandse overheid
De auto’s worden online aangeboden via de website van Domeinen Roerende Zaken (DRZ). Hier kun je bieden op de occasions. Bied je genoeg, dan kun je jouw bolide ophalen. Hoe dit exact in zijn werk gaat, lees je in deze reportage, waarin Manners een kijkje achter de schermen neemt in de opslagloods van Domeinen Roerende Zaken.
De Chevrolet Impala die wordt aangeboden bij de overheid komt uit 1968, nog voor de oliecrisis. Destijds maakte bijna niemand zich druk om de benzineprijzen, CO2 stikstof. De occasion is enkel met een V8 geleverd, dus dat brult aardig.
Bij deze door de Nederlandse overheid in beslag genomen occasion heeft de achtcilinder een slagvolume van 5.4 liter. Het motorblok van de bijna 1.800 kilogram zware Amerikaan levert 253 pk.
Dubieuze Chevrolet Impala pas twee jaar in Nederland
Sinds deze Chevrolet meer dan 54 jaar geleden uit de fabriek rolde, heeft de bolide 45.467 mijl (73.172 kilometer) gereden. Tenminste, als je de mijlenteller mag geloven. De occasion is pas in 2020 ingevoerd. De kilometerstand is hierdoor niet geregistreerd.
De coupé ziet er nog netjes uit, maar aan het motorblok moet wat gebeuren voordat je er liters benzine doorheen pompt. Op de achterbank ligt een groot luchtfilter. Is deze niet gemonteerd, dan kan er vuil in de cilinders komen, doordat de motor via de luchtinlaat allerlei stof, vliegjes of andere vervuiling opzuigt.
3 dubieuze (speed)boten die de Nederlandse overheid verkoopt
Hoewel de Chevrolet Impala Sport Coupé alles behalve een auto van deze tijd is, blijft het een iconisch model. Een liefhebber koopt de occasion bij de Nederlandse overheid wellicht voor weinig geld en tovert de wagen zo om tot een prachtige en technische goede oldtimer.