Nederlandse overheid verkoopt dubieuze privéjet via online veiling
De Nederlandse overheid probeert via een openbare veiling een dubieuze privéjet van bedenkelijke veiligheid te verpatsen. Extra centen voor de staatskoffers komen uiteraard altijd van pas. Echter moest het vliegtuig al tien jaar geleden aan de grond genageld staan.
De Koninklijke Luchtmacht wil namelijk al sinds 2014 van het probleemkind uit de vloot af. Maar reclame kan in het geval van vliegveiligheid wél slecht zijn.
De Gulfstream IV van de Nederlandse overheid
De toen al tweedehands privéjet werd in 1995 voor omgerekend 19,5 miljoen euro aangeschaft en kende sindsdien het ene probleem na het andere. Er stonden dan ook al 2.400 vlieguren op de teller van de Gulfstream IV uit 1986.
Meteen na aankoop moest het vliegtuig meermaals in de hangar blijven staan voor onverwachts onderhoud. En nog in 2019 was Minister van Defensie Ank Bijleveld verplicht langer van de Azoren te genieten na een technisch mankement aan de vliegende (?) doodskist. Natuurlijk bestaan er ergere stranden om op te stranden, maar de lijdensweg van de gedoemde privéjet was niet voorbij.
Vorig jaar bleef het toestel nog maar eens een half jaar aan de grond, deze keer voor reparaties aan de staart vanwege corrosie. Eindelijk de druppel voor de Nederlandse overheid. Inmiddels mag de Koninklijke Luchtmacht met een gebruikte Gulfstream V uit 2015 op pad. Want volgens het persbericht was de vorige “bijna 35 jaar oud en aan het einde van haar levensduur”.
Privéjet Koninklijke Luchtmacht online te veil
Maar via een openbare veiling probeert het Ministerie van Defensie het vliegtuig nu toch te verpatsen. Even de specificaties doornemen van een zo goed als gegarandeerde doodswens. Hoe dan ook ga je ten onder in stijl.
Samen met tien andere waaghalzen kun je deze turbulente doodsangsten doorstaan aan een snelheid van bijna 1.000 kilometer per uur gedurende een mentale martelgang van maximaal 7.700 kilometer op een helse hoogte van 14.000 meter. De twee Roll Royce-motoren bengelen dan al weer ruim 17.000 vlieguren onderaan de roestende staart.
De veiling loopt nog tot en met 29 mei, waarna de privéjet van de Nederlandse overheid bij jou in de garage kan staan in de eerste helft van juli. Een richtingsprijs voor biedingen is er helaas niet. “Omdat dit niet in het belang van de verkoop van het vliegtuig is”, vertelde een woordvoerder van Domeinen Roerende Zaken aan Manners. Waarom staat er dan niets in de veiling over de dubieuze historie van de privéjet?
AeroboekLuchtvaartnieuwsIPMS NederlandMinisterie van DefensieParlementaire MonitorDomeinen Roerende Zaken