Nederlandse elektrische auto stoot Tesla van actieradius-troon
Als je denkt aan elektrische auto’s, zie je direct de modellen van één merk voor je: Tesla. Toch komen er ook steeds meer EV’s van andere merken op de markt, die goedkoper of simpelweg beter zijn dan de modellen van Elon Musk. Zo biedt het Nederlandse Lightyear bijna 100 kilometer meer actieradius dan de Tesla Model 3 Long Range.
Op een testbaan in het Duitse Aldenhoven reed de Lightyear One op één lading stroom 709 kilometer in 9 uren tijd. De Tesla Model 3 Long Range heeft een rijbereik van 614 kilometer. Dit terwijl de accu van de Tesla met 75 kWh een stuk groter is dan die van de Lightyear (60 kWh).
Kleinere accu, zonnepanelen en een grotere actieradius
Dat de Nederlandse elektrische auto Tesla verslaat, heeft niet alleen met geweldige efficiëntie of een gestroomlijnde design te maken. Tijdens het rijden kan de auto namelijk zo’n 12 kilometer aan actieradius per uur opladen. Dit komt doordat het dak is voorzien van vijf zonnepanelen.
Tijdens de test in Duitsland is er 3,4 kWh aan energie opgewekt. Hierdoor kon de auto 40 kilometer verder rijden. Gecombineerd met een verbruik van 83Wh per kilometer is de Lightyear One de elektrische auto met de grootste actieradius en stoot het de Tesla Model 3 Long Range van zijn troon.
Deze ontwikkeling is niet alleen gunstig als je veel kilometers wil afleggen. Door de hoge efficiëntie kunnen accu’s kleiner worden en auto’s dus een stuk betaalbaarder en milieuvriendelijker.
Lightyear minder sportief dan Tesla
Toch moet je ook ergens op inleveren. De Tesla Model 3 Long Range trekt van 0 naar 100 kilometer per uur in 4,4 seconden. De Lightyear doet hier zo’n 10 seconden over. Met 136 pk is de Nederlandse elektrische auto qua prestaties niet te vergelijken met de 441 pk sterke Tesla.
Daarnaast zijn de auto’s van Elon Musk een stuk goedkoper dan die van de Nederlandse concurrent. De Tesla Model 3 Long Range kost zo’n 57.000 euro. Voor de Lighyear One wordt naar verwachting 150.000 euro gevraagd. Ja, je moet wat overhebben voor de grootste actieradius.
Nederlandse elektrische auto, Finse productie
Hoewel het een volledig Nederlands merk is, wordt de elektrische auto geproduceerd in Finland. Samen met Valmet Automotive moet het prototype van de Lightyear One in januari 2022 van de band rollen.
Tesla op de vingers getikt: Elon Musk lapt Duitse wet aan zijn laars