Nederlandse fietsen scoren op de beurs: deal van 1,6 miljard
Nederlandse fietsen doen het goed op de beurs, zo blijkt. Accell, het bedrijf achter merken achter Batavus en Sparta, wordt voor meer dan een miljard overgenomen.
Naast een wandelland is Nederland ook nog steeds een fietsland. Bijna nergens ter wereld zijn er zoveel fietsen per hoofd van de bevolking te vinden als hier. We bouwen dan ook aardige tweewielers, en dat ontgaat investeerders niet.
Nederlandse fietsen scoren op de beurs
Fietsenproducent Accell wordt overgenomen door een groep investeerders. Het consortium onder leiding van KKR heeft 1,6 miljard euro over voor het bedrijf achter merken als Batavus en Sparta. De overname, die nog wel onder voorbehoud is van de gebruikelijke goedkeuringen, wordt naar verwachting rond de zomer afgerond. Het overnamebod van 58 euro per aandeel betekent een premie van circa een kwart op de slotkoers van vrijdag.
Accell verwacht met de nieuwe aandeelhouders sneller te kunnen groeien, vooral internationaal. Het hoofdkantoor blijft na de overname gewoon in Heerenveen staan. Ook voor het personeel heeft de overname geen effect, zo wordt in de verklaring gesteld. Accell-topman Ton Anbeek spreekt van een belangrijke stap voor het bedrijf. Ook rept hij van betere carrièremogelijkheden voor personeel nu het bedrijf “een grote sprong voorwaarts” kan maken. Het bestuur van Accell staat dan ook unaniem achter de overname en blijft ook na het afronden van de deal op zijn plek zitten.
Accell mikt op Europa en Amerika
Volgens Anbeek zal de groeiversnelling vanaf 2023 te merken zijn. Accell mikt qua groei vooral op Europa en Amerika, die goed zijn voor 80 procent van de wereldmarkt. In Europa hebben overheden de laatste tijd volgens hem steeds meer werk gemaakt met het verbeteren van de fietsinfrastructuur. Ook zijn er in bepaalde landen zoals Duitsland en België fiscale voordelen voor het aanschaffen van de Nederlandse fietsen.
In Amerika is vooral het concept e-bike nog aan ontwikkeling onderhevig. In verschillende staten wordt de e-bike volgens Anbeek nog met een brommer gelijkgesteld. Daarmee is het bijvoorbeeld niet mogelijk met de elektrische fiets bepaalde nationale parken te bezoeken. Daar valt volgens de Accell-topman nog wel een wereld te winnen.
Marktleider
Accell heeft momenteel circa 3100 mensen in dienst, verspreid over vijftien landen. De tweewielers worden gemaakt in Nederland, Duitsland, Turkije en Hongarije. Dat blijft ook zo. De Nederlandse fietsen en aanverwante producten van het bedrijf worden momenteel verkocht aan dealers en consumenten in meer dan tachtig landen. In 2020 verkocht Accell ongeveer 897.000 fietsen. Het bedrijf sloot dat jaar af met een omzet van 1,3 miljard euro. Het bedrijf is naar eigen zeggen Europees marktleider in e-bikes en de tweede grootste in fietsonderdelen en -accessoires.
Investeerder KKR is geen onbekende in Nederland. De investeerder stak eerder onder andere geld in de vakantieparken van Roompot, glasvezelplatform Open Dutch Fiber, parkeerdienstverlener Q-Park en softwareontwikkelaar Exact. Teslin, een huidige grote aandeelhouder van Accell, maakt onderdeel uit van het KKR-consortium.