NASA maakt einde aan grootste nadeel elektrische auto
Als het aan NASA en Purdue University ligt, komt er snel een einde aan een enorme frustratie van mensen met een elektrische auto: lange oplaadtijden. Maar hoe doen ze dat en wat levert het ons precies op?
Er zijn nog altijd mensen die het maar zonde van het geld vinden dat we ruimtevaartuigen naar andere planeten sturen en zelfs satellieten op asteroïden laten crashen. Gemakshalve wordt er dan iets nogal belangrijks over het heeft gezien: het levert veel innovaties en data op voor ‘dagelijkse dingen’.
Dankzij NASA is je elektrische auto snel ‘volgetankt’
De Amerikaanse ruimtevaartdienst NASA heeft zich deze week van zijn allerbeste kant laten zien. Zo bleek gisteren dat de crash van DART op de planetoïde Dimorphos succesvol was in het verplaatsen van het gevaarte. En dat is nogal een ding als we ruimte-objecten op deze blauwe knikker af zien komen in de toekomst.
Maar ook laat NASA in een blog weten van dienst te kunnen zijn met meer mondaine toepassingen van hun hypermoderne technologie. En in dit geval is het een frustratie van eigenaren van elektrische auto’s: oplaadtijden. Dankzij nieuwe uitvindingen is het theoretisch mogelijk om auto’s in de toekomst binnen 5 minuten op te laden. Feitelijk hetzelfde als ouderwets tanken dus. Elektrische voertuigen doen er nu gemiddeld 20 minuten over om op te laden bij stations langs de wegen. Thuis kan dat zelfs een paar uur duren.
Dezelfde koeling als in ruimtevaartuigen
NASA heeft in samenwerking met de Purdue Universiteit gewerkt aan de zogenoemde ‘subcooled flow boiling’-technologie. Hiermee kan elektrische stroom bij het opladen verhoogd worden naar 1.400 amps. Huidige stroominput is in het snelste geval 540 amps die huidige (redelijk snelle) opladers gebruiken van sommige elektrische auto’s. Sterker nog: veel opladers zijn slechts 150 amps.
Met ‘subcooled flow boiling’ kan dus de snelheid van een oplader flink omhoog. Het belangrijkste is echter dat dit gekoeld moet worden. NASA en Purdue University stellen dat de onderzochte technologie in staat is om 24,22 kilowatt aan hitte weg te nemen. En dat is wel fijn als je bij het opladen niet in de fik wilt vliegen.
Kleine kink in de kabel
Voorlopig komt de technologie voor de elektrische auto nog niet op de markt. Zowel NASA als Purdue doen natuurlijk nog steeds onderzoek naar de vondsten. Ook moet het sowieso uitgerold worden in samenwerking met auto-, batterij- en oplaadpuntfabrikanten. “Oplaadtijden zijn afhankelijk van de output van de krachtbron en de kabel, maar ook wat de input van de batterij moet zijn”, stelt Purdue.
Volgens NASA en Purdue kan het opladen wel lekker ouderwets aanvoelen. “Ons prototype lijkt op ‘ouderwets elektrisch opladen’. Er is een pomp en een kabel die lijkt op de klassieke kabel met dezelfde diameter en dezelfde bediening.”
Het is dus nog even wachten op deze intrigerende ontwikkeling van NASA, maar een grote frustratie van een elektrische auto zou wel eens snel kunnen verdwijnen: range anxiety (oftewel: hopen dat je je bestemming haalt). Mocht je je vaak druk maken, dan hebben we hier nog wat handige tips om meer uit de batterij van je auto te halen.