Na Netflix dalen ook de aandelen van Spotify: hoe kan dit?
Ook de aandelen van muziekstreamingdienst Spotify hebben een aanzienlijke daling te verwerken gekregen. Eerder deze week werd al bekend dat Netflix met een vergelijkbare daling kampt. Bij dat bedrijf was de daling nog een stuk opvallender en groter.
De flinke daling van -12,45 procent is voornamelijk te wijten aan verkeerd ingeschatte groei, meldt The Motley Fool, een bekende site op het gebied van investeringen.
Geen gigantische verliezen voor Spotify
Hoewel Spotify in het eerste kwartaal een substantiële groei had van 15%, verloor het ook 1,5 miljoen gebruikers toen het zich terugtrok uit Rusland. Verwacht wordt dat het er uiteindelijk 2,1 miljoen gaan zijn, meldt de The Wall Street Journal.
Er was in het eerste kwartaal een kleine daling in brutowinstmarge van 25,5 procent naar 25,2 procent. Andere operationele uitgaven stegen met 27 procent. Daardoor had het bedrijf minder te besteden. Het had ‘slechts’ 22 miljoen dollar beschikbaar. De beurswaarde van het bedrijf staat nu op 18,62 miljard dollar (zo’n 17,75 miljard euro).
Verkeerde inschatting
Een van de factoren van de daling was het het verkeerd inschatten van het vooruitzicht voor het tweede kwartaal. Hoewel het aantal gebruikers van (op dit moment) 187 miljoen aanzienlijk is, werd ingeschat dat het aantal zou stijgen naar 189.400. Overigens werd dit ingeschat met een verlies van nog eens 600.000 gebruikers in Rusland in het volgende kwartaal.
De vooruitzichten van Spotify zijn wat dat betreft niet te vergelijken met de flinke daling in aandelen en gebruikers bij Netflix. Laatstgenoemde bedrijf heeft vrijgegeven dat 200.000 abonnees gestopt zijn met de service in het eerste kwartaal van 2022. Dat staat in scherp contrast met de miljoenen nieuwe leden in de afgelopen twee jaar. Een groot deel van de groei was te ‘danken’ aan Covid.
Netflix verloor miljarden in beurswaarde
Vorige week doken de aandelen van Netflix nog sneller naar beneden (-35 procent). Een aantal factoren speelden daarbij een belangrijke rol. Zo verloor de streamingdienst veel gebruikers door zich ook terug te trekken uit Rusland. Daarnaast overweegt het bedrijf het delen van accounts stop te zetten, tot groot ongenoegen van gebruikers.
Het bedrijf wijst juist op het feit dat de concurrentie vooral ‘het probleem’ is. Disney+, Prime Video, HBO Max en AppleTV+ zitten in een stijgende lijn. Dat mensen niet talloze verschillende abonnementen willen nemen, is niet verwonderlijk.
De kans is bijzonder klein dat zoiets ook gebeurt bij streamingigant Spotify. Maar we weten allemaal dat er maar één betere concurrent nodig is om de boel in te laten storten. Deezer, Tidal, Apple Music, lezen jullie mee?