Dit kost adverteren op ‘s werelds mooiste stadion in Las Vegas
De grootste sferische constructie op aarde. Het nieuwe stadion voor concerten en ander entertainment in Las Vegas is even imposant en futuristisch als dat het de aandacht van de hele wereld trekt. Geen wonder dus dat een dagje adverteren op de MSG Sphere een astronomisch bedrag kost.
De MSG Sphere is van de buitenkant sowieso ‘s werelds mooiste stadion, al is dat slechts onze bescheiden mening. Speciaal aan het stadion is uiteraard de koepel, waarop fantastische advertenties geshowd kunnen worden, en die hebben een prijs.
The futuristic-looking MSG Sphere opened its doors this weekend to concertgoers in Las Vegas as it kicks off a series of concerts with rock band U2. The new venue features a floor-to-ceiling LED screen for a fully immersive and artistic experience. pic.twitter.com/24iC4t6erX
— CNN (@CNN) October 1, 2023
Binnenkort komt er overigens wel concurrentie voor de titel van meest indrukwekkende bouwproject. Want de kubusvormige wolkenkrabber in Saudi-Arabië zal zelfs de Ka’aba van Mekka in de schaduw zetten. Maar ditmaal gaan we op bedevaartstocht naar Sin City.
Adverteren op de MSG Sphere in Las Vegas
Aan het bouwwerk in Las Vegas hing een stevig prijskaartje van maar liefst 2,3 miljard dollar. Mocht de MSG Sphere geen dienst doen als concertgebouw, maar louter als reclamepaneel, dan zouden er 14 jaar aan achtereenvolgende advertenties nodig zijn om de bouwkosten terug te verdienen.
Unpopular opinion but the $2.3 billion MSG Sphere is one of the coolest things the US has built in a long time.
(h/t @VegasIssues)pic.twitter.com/4dyULc1unu
— Joe Pompliano (@JoePompliano) October 4, 2023
Klinkt karig. En toch zal je schrikken van het prijsplaatje. De bron van deze informatie is niet te verifiëren, maar de tarieven voor reclames op de MSG Sphere zijn blijkbaar gelekt.
The MSG Sphere cost $2.3B to build
They charge $450k for one day of advertising
Here's their pitch deck: pic.twitter.com/bXHqPIxSfv
— PitchDeckGuy (@BetterPitchGuy) October 2, 2023
Een dag adverteren kost 450.000 dollar. Wil je liever een week lang adverteren op de koepel van het stadion? Dan krijg je korting en betaal je slechts 650.000 euro. Inderdaad ‘slechts’, want het aantal oogballen – zowel fysiek in Las Vegas als online op social media – dat je ermee bereikt is enorm.
Adverteren op koepel van stadion loont
Volgens de gelekte info leveren reclames op de MSG Sphere 4,7 miljoen impressies op per dag, waarvan 300.000 ter plaatse en 4,4 miljoen op social media. Op jaarlijkse basis zou het wereldwijd voor 1,7 miljard (!) impressies zorgen, zowat een vijfde van de wereldbevolking. Daarbovenop zitten 300 creatieve werknemers van de MSG Sphere inbegrepen in de prijs die de gehele advertentie volgens de wensen ontwerpen en inkleden.
MSG spending $2.3B to build the Las Vegas Sphere and make the world’s biggest eyeballs ever is totally worth it pic.twitter.com/OOQ7JYVZN8
— Trung Phan (@TrungTPhan) July 7, 2023
Vorige week gaf U2 het startschot voor de opening van het nieuwe stadion met een reeks concerten. En ook vanbinnen blijkt de MSG Sphere een technologisch schouwspel waarvan de visual effects alleen al een bezoekje waard zijn. Als je toevallig in de buurt van Las Vegas bent momenteel, heb je geluk: er zijn nog kaartjes te koop.