Zoveel belasting betaal je in 2025 ineens voor een elektrische auto
Vanaf 2025 betaal je in Nederland wegenbelasting, tegenwoordig officieel motorrijtuigenbelasting (MRB) genoemd, voor een elektrische auto. Wel krijg je nog korting, die in de jaren daarna wordt afgebouwd. In een rekenvoorbeeld zetten we een Volkswagen Golf op benzine en elektrische Volkswagen ID.3 naast elkaar.
Terwijl je nog wel korting krijgt op wegenbelasting, vervalt vanaf 2025 de subsidie bij aanschaf van een nieuwe of tweedehands elektrische auto. Er was laatst nog een potje geopend voor 2.000 euro subsidie, maar die is op.
Geen motorrijtuigenbelasting op EV tot en met 2024
Jarenlang zijn voertuigen zonder CO2-uitstoot, naast elektrische auto’s bijvoorbeeld ook motoren en vrachtwagens, vrijgesteld van wegenbelasting. Deze maatregel voerde de Rijksoverheid in om het gebruik van elektrische voertuigen te stimuleren. Na 2024 wordt dit minder en minder, terwijl de aanschafsubsidie verdwijnt.
De vrees bestaat dat mensen daardoor minder snel geneigd zijn een EV te kopen, vaak zwaarder dan het equivalent op benzine. Anderzijds komen er steeds goedkopere elektrische auto’s op de markt en is laden veel goedkoper dan tanken.
Wegenbelasting op elektrische auto vanaf 2025
Vanaf 2025 betaal je een kwart tarief. Dat houdt in dat je met een elektrische auto of motor 75% korting krijgt op de motorrijtuigenbelasting. Het aanvankelijke plan was dat je vanaf 2026 het volle tarief moest betalen, maar het vorige kabinet heeft besloten dat je tot en met 2030 EV-korting krijgt op wegenbelasting. Dat wordt afgebouwd zoals in de onderstaande tabel.
Jaar | EV-korting op MRB |
---|---|
2025 | 75% |
2026 – 2028 | 40% |
2029 | 35% |
2030 | 30% |
Vanaf 2031 | 0% |
Vanaf 2031 betaal je dus 100% motorrijtuigenbelasting voor je elektrische auto. Dat wordt, met de regels van nu, een behoorlijke kostenpost. Motorrijtuigenbelasting wordt namelijk berekend op het leeggewicht van een auto, en bij een EV wordt de accu meegerekend. Die weegt zomaar 300 tot 600 kilo.
Volkswagen Golf vs. Volkswagen ID.3
De overheid heeft in de plannen een rekenvoorbeeld staan, waarin een Volkswagen Golf op benzine wordt vergeleken met een elektrische Volkswagen ID.3. Voor een Golf op benzine betaal je in de provincie Utrecht 624 euro per jaar aan wegenbelasting, voor een ID.3 ben je jaarlijks 1.112 euro kwijt. Met de 75% korting in 2025 blijft daar maar 278 euro van over. Maar van 2026 tot en met 2028 zou dit bedrag met de 40% korting op 667,20 euro komen. Meer dan de benzinevariant.
Over de toekomst van de wegenbelasting op lange termijn zijn de nodige vraagtekens. Er wordt gekeken naar alternatieven als kilometerheffing, waardoor motorrijtuigenbelasting komt te vervallen. Ook wordt er gepleit voor gewichtscorrectie bij een elektrische auto, zodat de zware accu wordt gecompenseerd.
MRB voor plug-in hybrides
Hoe zit het dan met plug-in hybrides, die tussen een elektrische auto en brandstofauto in zitten? Welnu, met een uitstoot van maximaal 50 gram CO2 per kilometer is er tot en met 2024 een korting van 50 procent op de wegenbelasting. In 2025 is die korting nog 25 procent. Vanaf 2026 betaal je 100% motorrijtuigenbelasting voor een plug-in hybride.