Zo debunk je misleiding in supermarkt en bespaar je geld en jaren
Tijd om de regie in de duivelse supermarkt in eigen handen te nemen. Of het nou de Jumbo, Dirk, Spar, Vomar of Albert Heijn is, ze misleiden je op alle manieren. Ze maken je bewust armer en ongezonder. Met onder meer slimme navigatie bespaar je geld en levensjaren, om het maar groot in te zetten.
We laten het woord aan vitaloog Millie van der Heijden, onderdeel van het Nederlands Genootschap van Vitalogen (NGvV). Ze geeft de nodige tips, en onthoud vooral de kern van de boodschap: neem zelf de regie in handen en laat je niet leiden door marketeers en geldwolven aan de top van de supermarktketen.
‘Verleidingen domineren supermarkt’
“Verleidingen domineren nog steeds in supermarkten, blijkt uit de Superlijst Gezondheid 2024. Supermarkten zijn ontworpen om mensen ongezonde impulsaankopen te laten doen, wat het maken van gezonde keuzes bemoeilijkt.
In combinatie met persoonlijke factoren als honger, tijdsdruk en stress is het voor consumenten een grote uitdaging om gezond te winkelen. Als we niet ingrijpen blijven welvaartsziekten toenemen. Consumenten kunnen echter zelf de regie over hun gezondheid terugpakken door zich goed voor te bereiden op het supermarktbezoek.”
‘Ouderwetse boodschappenlijst en eerst wat eten’
“Een geslaagde boodschappenronde in de supermarkt begint met goede voorbereiding. Het opstellen van een boodschappenlijstje en ervoor zorgen dat men niet met honger naar de winkel gaat, helpen om verleidingen te weerstaan. Als de focus ligt op de noodzakelijke gezonde producten wordt het gemakkelijker om ongezonde impulsen te vermijden.”
‘Slim door de winkel navigeren’
“Bij het boodschappen doen kan het helpen om strategisch door de winkel te bewegen. Als de mand aan het begin van de winkelroute wordt gevuld met gezonde producten, zoals groenten en fruit, blijven er minder ruimte en budget over voor verleidelijke ongezonde keuzes. De buitenste paden van de supermarkt bevatten vaak de minst bewerkte producten, terwijl de middenpaden vol zitten met verleidelijke snacks en frisdrank.”
‘Thuis een gezonde omgeving creëren’
“Het maken van gezonde keuzes stopt niet bij de supermarkt. Ook thuis kan de omgeving bijdragen aan betere beslissingen. Door gezonde producten als fruit en groenten goed zichtbaar te plaatsen wordt de verleiding van ongezonde snacks minder en blijft het makkelijker om gezonde keuzes te maken.”
‘De regie terugpakken’
“Met de juiste voorbereiding en een slimme strategie kunnen mensen de controle over hun keuzes terugpakken in de supermarkt. Kleine aanpassingen, zoals kiezen voor water in plaats van frisdrank, kunnen al een groot verschil maken voor de gezondheid en portemonnee.”
Millie van der Heijden, lid van het Nederlands Genootschap van Vitalogen (NGvV), is deelnemer van de dienst ANP Expert Support.