Deze ‘baby-McLaren’ is een supercar zonder supercarprijskaartje
Hoewel een supercar bij velen op het verlanglijstje staat, ontbreekt vaak de goedgevulde portemonnee om deze wens uit te laten komen. De nieuwe Lotus Emira i4, door sommigen ook wel omgedoopt tot baby-McLaren, brengt daar met zijn bescheiden prijskaartje verandering in.
De Lotus brengt supercarlooks in het sportwagensegment zoals geen van zijn concurrenten dat doet. Met zijn middenmotor en sierlijke lijnenspel heeft de Emira i4 de looks van een ware supercar.
Van V6 naar sterkste viercilinder ooit
Voorheen was de Lotus Emira enkel met een 3.5-liter V6 leverbaar. Een zescilinder die de Britse (inmiddels Chinese) sportwagenfabrikant van Toyota leende. Daar schroefde de autobouwer een supercharger op om zo op een vermogen van zo’n 400 pk uit te komen.
Nu biedt Lotus echter een goedkopere uitvoering aan met ‘de krachtigste viercilinder ooit in een productieauto’. Autokenners weten dan al dat het om de vierpitter van Mercedes gaat. In de A45 S AMG levert de 2.0-litermotor een ongekende 421 pk.
Motor geleend van Mercedes-AMG
Verwacht niet zoveel vermogen in de Lotus Emira i4. Niet alleen zullen de Duitsers verlangen dat het vermogen iets lager ligt dan in de Mercedes-modellen, ook zou het een beetje vreemd zijn als de lager geprijsde viercilinder meer vermogen heeft dan de enorme V6.
In de Lotus Emira levert de vierpitter 360 pk en 430 Nm koppel, wat opvallend genoeg wel 10 Nm meer is dan in de V6. Hoewel de motor is beperkt tot 360 pk, is het nog altijd de sterkste viercilinder ooit in een Lotus. Genoeg om in 4,4 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur te sprinten. Wij hebben er al in gereden, maar kunnen je nog niet vertellen hoe de Lotus Emira i4 aanvoelt. Blijf daarvoor Manners in de gaten houden.
Prijskaartje van de ‘supercar’ Lotus Emira i4
Betaalbaar durven we de sportwagen nog altijd niet te noemen. Als ‘First Edition’ is de i4 te bestellen voor 127.030 euro. Doordat de viercilinder minder uitstoot, kost-ie ruim 20.000 euro minder dan de V6-variant. De standaard uitvoering van de i4 zal zelfs nog iets goedkoper zijn.
Dit is nog altijd een flinke smak geld, maar het is de enige auto met supercar-uitstraling in deze prijsklasse. Concurrenten zoals de Porsche Cayman S en BMW M2 bieden niet dezelfde exclusiviteitsfactor. Je betaalt dan wel iets meer dan 125.000 voor een Lotus Emira i4, maar je rijdt vervolgens in een supercar-look-a-like die er dubbel zo duur uitziet.