Michelin onthult CO2-besparende zeilen voor tankers en vrachtschepen
Om de uitstoot van broeikasgassen in de maritieme industrie te verminderen, heeft bandenproducent Michelin een innovatieve oplossing bedacht: zelfopblaasbare zeilen. Vrachtschepen en tankers die varen op de wind, dat zou veel CO2 en brandstof besparen.
En dat komt op een goed moment. Uit het meest recente IPPC-rapport (intergovernmental panel on climate change) blijkt dat we nú drastisch moeten ingrijpen, willen we nog kans maken op ‘maar’ anderhalve graden opwarming deze eeuw. Uiteraard speelt de uitstoot van CO2 een grote rol in het wel of niet halen van de klimaatdoelen. En laat de maritieme industrie nou net een van de grootste uitstoters zijn.
Zeilen van Michelin voor minder CO2-uitstoot
Daar moet dus wat aan veranderen en dat vond ook de Franse bandenproducent Michelin. Niet met een splinternieuwe technologie, maar met een beproefd concept in een nieuw jasje: ouderwetse zeilen in klassieke vorm. Het grote verschil? De zeilen blazen zichzelf op en dat scheelt een hoop inspanning.
De technologie die Michelin gebruikt, staat bekend als Wind and Sail Mobility (WISAMO) en kan het brandstofverbruik van schepen met 20% verminderen. Logisch, want delen van de vaart kunnen schepen voortaan op windenergie vertrouwen.
Van vrachtschepen tot tankers
Niet alleen commerciële vaartuigen, maar zelfs tankers, LNG-tankers en bulkboten (enorme vrachtschepen) zijn geschikt voor de innovatieve zeilen van Michelin. Naast nieuwe schepen die vers van de scheepswerf rollen, zijn ze ook geschikt voor montage op bestaande schepen.
De primeur is voor koopvaardijschip MN Pélican, die het allereerste geautomatiseerde vleugelzeil binnenkort in gebruik neemt. MN Pélican gaat een test uitvoeren met de zelfopblaasbare zeilen op scheepsvaartroutes tussen het Verenigd Koninkrijk (Poole) en Spanje (Bilbao). Als deze positief verlopen, zal dit een enorme stap vooruit kunnen zijn voor de maritieme industrie op weg naar een koolstofarme toekomst.
1.000 miljard dollar aan brandstof
Naast een verminderde CO2-uitstoot hebben de zelfopblaasbare zeilen op tankers vrachtschepen en andere boten nog een ander groot voordeel. Volgens de International Windship Association (IWSA) zou deze stap in de richting van windvoortstuwing de maritieme industrie 1 biljoen dollar (1.000 miljard) aan brandstof kunnen besparen. Dus minder vraag naar olie, minder uitstoot én minder mensen die zich vastplakken aan tafels en schilderijen.